GÅR BREDERE MED X-SERIEN

– Med vår nye Xperia X-serie retter vi oss mot en bredere målgruppe, men vi tilbyr fortsatt flaggskip-spesifikasjoner på våre smarttelefoner.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Rikard Skogberg, nordisk PR- og produktsjef i Sony Mobile Communications.

– Bakgrunnen for vår nye serie er at smarttelefoner generelt har en ganske god ytelse og skjerm, nesten uansett hvilken prisklasse man snakker om – kanskje bortsett fra de aller billigste. Det vil ikke lenger handle like mye om spesifikasjoner, ikke en gang for de mest teknologi-interesserte. Det viktige er hvordan mobilen fungerer i daglig bruk. Idéen med X-serien er å tilby samme gode opplevelse i flere prisklasser, sier Skogberg til fagbladet Elektronikkbransjen.

Vi møter ham i Oslo den 12. mai sammen med norsk marketingsjef Frank Otterbeck. De to legger vekt på at de tre X-modellene har mye til felles, samtidig som de skiller seg fra hverandre.

Med Xperia X får man en flaggskip-telefon, går man opp på Xperia X Performance får man i tillegg den raskeste prosessoren og en vanntett mobil

Fra glass til aluminium

– Vi har forsøkt å finne de riktige prispunktene, med de riktige funksjonene, i flere prisklasser. Det er også lagt vekt på at designet treffer bredere målgrupper enn tidligere, ved at vi har gått over fra glass på baksiden til sømløs aluminium, sier Skogberg.

– Er det ikke viktig for en aktør som Sony å ha det beste flaggskipproduktet?

– Det er det, og det har vi! Både Xperia X og Xperia X Performance har det beste kameraet på markedet. Ikke ved at antall megapiksler er økt, men ved at kameraet er raskere, lettere å bruke og smartere ved at det for eksempel følger fokuset på et objekt i bevegelse. Batterimessig er vi ledende, og vi har tilført nye teknologi slik at det beholder kapasiteten år etter år. Dette har vi gjort i samarbeid med det amerikanske selskapet Qnovo, sier Skogberg.

Han innrømmer at det har vært mye snakk om at Xperia X ikke er vanntett.

– Nesten alle modeller i Z-serien var vanntette, og Sony er i Norden nesten blitt synonyme med vanntette smarttelefoner. Med X-serien lar vi kundene gjøre et valg. Med Xperia X får man en flaggskip-telefon, går man opp på Xperia X Performance får man i tillegg den raskeste prosessoren og en vanntett mobil, sier Skogberg.

Rimeligere enn Z5

Da den forrige flaggskipmodellen kom, Xperia Z5, kostet den rundt 7.000 kroner. Xperia X Performance kommer i månedsskiftet juni-juli, og vil koste 6.600 kroner. Xperia X kommer 30. mai og koster 5.800 kroner, mens Xperia XA kommer midt i juni og koster 3.000 kroner.

– Smarttelefoner er over tid blitt dyrere. Ikke fordi forbrukerne vil betale mer, men på grunn av makroøkonomiske faktorer. Vi tror det vil åpne seg et større marked om man lykkes i å finne aggressivere prispunkter, uten at vi risikerer å miste posisjonen som en flaggskip-produsent. Xperia X Performance er i høyeste grad et flaggskipprodukt, også om man ser på de tekniske spesifikasjonene. Xperia X kan, dersom man ser seg blind på prosessortallene, sees på som en lavere spesifisert modell. Det viktige er at man som normalbruker ikke vil merke noen forskjell. Det er litt som med datamaskiner; det er ikke lenger noen som bryr seg så mye om hva prosessoren heter, bare den er god nok, kanskje bortsett fra spillentusiastene, sier Skogberg.

Salgsrelaterte aktiviteter

Frank Otterbeck forteller at de sammen med utvalgte partnere kjører en kampanje han har store forventninger til.

– De som forhåndsbestiller en Xperia X frem til lanseringen den 30. mai, får med en kompakt og veldig bra trådløs høyttaler, SRS-X11. Kvaliteten er på et helt annet nivå enn lignende småhøyttalere, blant annet har den NFC, sier Otterbeck.

– Hvordan vil dere ellers markedsføre de nye X-modellene?

– Vi går bredt ut digitalt, og vil gjøre markedsaktiviteter med våre samarbeidspartnere som er mer salgsrelatert enn tidligere. Sosiale medier er også en viktig del av denne lanseringen, der vi med lokalt innhold vil vise telefonene på en god og riktig måte, sier Otterbeck.

– Hvilken posisjon har Sony i dag?

– Det er en hard konkurranse, men vi har nordisk en svært stabil tredjeplass. Mobilmarkedet er i endring, og i denne spiller varemerket vårt en stadig sterkere rolle, sier Skogberg.

Powered by Labrador CMS