Det sier Ola Lilja Molén i Sony Mobile Communications AB til fagbladet Elektronikkbransjen, når vi møter ham ved Tryvann i Oslo der selskapet lanserer sin nye toppmodell. Han har vært Norden-sjef i siden januar, og sier Z3+ er en viktig lansering.
– Vi har vært aggressive når det gjelder flaggskipmodellene våre i det øvre segmentet. Dette er en av hovedårsakene til at vi har lykkes i markedet, og Z3+ betyr derfor mye for oss, sier Molén.
Sony Xperia Z3+ er 6,9 mm tynn og veier 144 gram. Den er blitt slankere og lettere enn forgjengeren Z3, som var 7,3 mm og veide 152 gram. Hovedkameraet er på 20,7 MP, med teknologi hentet fra Sonys Cyber-shot og Handycam. Følsomheten er på iso 12.800, og bildesensoren på 1/2.3 skal gi gode bilder selv under lyssvake forhold. Telefonen støtter 4K videoinnspilling og –avspilling, og autofunksjonene er videreutviklet. Blant annet finnes en ny Gourmet-innstillingen beregnet på matbilder.
Vi har vært aggressive når det gjelder flaggskipmodellene våre i det øvre segmentet
Det nye frontkameraet på 5 megapiksler med Exmor R-sensor, og har en brennvidde på 25mm og støtte for full HD-video.
Xperia Z3+ er vann- og støvtett etter klassifiseringen IP65/68, som er den høyeste man kan oppnå med åpen USB-inngang, og klarer 30 minutter i vann ned til 1,5 meters dyp.
Klar for 4G+
– Vi fortsetter med lukeløs USB for enklere lading. Det er viktig å tørke den før man dytter i laderen, sier Frank Otterbeck som er marketingsjef ved Sony Mobile Communication i Norge.
Frem- og baksiden er av herdet glass med ramme av aluminium, og kommer i fargene sort, hvit, kobber samt i den nye signaturfargen Aqua Green. Batteriet er på 2.900 mAh.
– Batteriekapasiteten er gått litt ned, men levetiden er den samme og skal fortsatt holde til to dagers brukstid, og kan forlenges ved bruk av Battery Stamina-modusen. Med vår nye hurtiglader UCH10 kan batteriet på bare 45 minutter lades for én dags bruk, sier Otterbeck.
Prosessoren er en Qualcomm Snapdragon 810 med åtte kjerner og 64 biter.
– Når det gjelder maskineriet har vi økt prosessorkraften. Z3+ er klar for 4G+, slik at vi er klare når operatørene oppgraderer mobilnettene, sier Otterbeck.
Ved siden av 4G og wifi støtter Z3+ LTE Cat6 (opptil 300 Mbps) og Wi-Fi Mimo. Skjermen er 5,2 tommer som forgjengeren, med Sonys Triluminos-teknologi med X-Reality for mobile og Live Colour LED, med høyere lysstyrke og kontrast.
– Skjermen er bedre og lysstyrken er økt fra 600 til 700 candela for bedre brukeropplevelse ute i dagslys. Minnekapasiteten kommer i én størrelse, 32 GB, og kan utvides med microSD-kort. Dette gjør det enklere både for kunder og butikkene, mener Otterbeck.
Legger ved actionkamera
På lydsiden skal Z3+ med Sonys lydekspertise kunne gjengi høyoppløst lyd i studiokvalitet. Sonys LDAC-codec strømmer musikk via blåtann tre ganger mer effektivt. Dessuten skal Xperia Z3+ automatisk analysere hva slags høretelefoner som er tilkoplet, og tilpasse lydinnstillingene etter dette.
Z3+ er ventet i butikkene den 30. juni. De som forhåndsbestiller telefonen før 28. juni får med et Action Cam Mini fra Sony til en verdi av 2.200 kroner.
– Vi ønsker å tydeliggjøre at Z3+ er tilpasset en aktiv livsstil, siden den er vanntett og har god batteritid. Samtidig ønsker vi å vise at Sony har andre produkter som gjør det samme. Actionkamera er et raskt voksende segment, sier Molén.
Otterbeck sier actionkamera er blitt et produkt for alle, ikke bare dem som driver med ekstremsport.
– Vi er her en klar nummer to i Norden, sier Otterbeck.
Han sier Z3+ er mye av det samme som Z4-modellen Sony har lansert i Japan.
– Vi lanserer Z3+ som et fullverdig flaggskip, og modellen er med å gi oss en veldig sterk mobilportefølje. Prisen er 6.500 kroner, og alle de største kanalene er med på kampanjen, sier Otterbeck.
Molén beskriver situasjonen for Sony Mobile i Norge og Norden som svært god.
Skiller seg ut
– Vi ser optimistisk på vår posisjon og fremtiden, og ligger som en klar nummer tre. Våre produkter har en klar relevans på markedet; man vil ha vanntette produkter med god batteritid, med gode kamera, og her leverer vi svært gode alternativer.
– Hvor mange som kjøper en Z3+ er tidligere Sony-kunder?
– Vi har ambisjoner om å vokse og arbeider aktivt for å kapre nye kunder. Samtidig har vi en veldig stor kundebase, ikke minst i Norge, som vi fortsatt vil ta hånd om.
– Z3+ er til forveksling lik deres tidligere modeller, riktignok noen millimeter tynnere og noen gram lettere. Er det nok?
– Det tror vi absolutt. Z3+ vil skille seg ut på markedet. Sammenligner man telefonen med konkurrentene, er vi konkurransedyktige på alle de viktige parameterne.
– På mobilmessen i Barcelona ble det lagt vekt på at Sony Mobile fortsatt er en viktig del av Sony-konsernet. Er det blitt roligere rundt selskapet?
– Det finnes ingen planer om at Sony skal selge ut mobil-divisjonen, og mobiltelefonene er blant produktene der Sony i størst grad kommer i kontakt med forbrukerne. Her representerer vi et vindu mot alt Sony tilbyr.
Vil være en god partner
– Så det som ble sagt i Barcelona har roet ned ting rundt selskapet?
– Ryktene som gikk var basert på misforståelser, om hvordan man ville håndtere ulike produktkategorier i selskapet. For oss som arbeider i Sony var det aldri snakk om at Sony Mobile skulle selges, dette var et rykte som feilaktig hadde oppstått. Vi var trygge før Barcelona, vi er trygge etter Barcelona, og det er fortsatt en tydelig satsing på Sony Mobile i konsernet.
– Hvordan vil du beskrive arbeidet Sony Mobile gjør i Norge?
– Vi arbeidet tett opp mot kundene, og opplever at de liker å selge produktene våre. Vi ønsker å være en god partner som gjør det mulig å tjene penger på produktene, og at operatørene kan selge sine tjenester på en god måte gjennom dem. Dessuten arbeider vi aktivt med å identifisere målgruppene og skape ulike aktiviteter for å vise at produktene våre passer best for den norske forbrukeren.
Molén har åtte års fartstid i Sony Mobile. Før han ble Norden-sjef har han blant annet vært sjef for Indonesia og Malaysia.
– Hvor mye kommer du til å være i Norge fremover?
– Ofte. Norge er et viktig marked for oss. Vi økte investeringene våre her kraftig i fjor, og kommer til å opprettholde disse også i år.
– Hvorfor bør den norske bransjen selge en Sony-telefon fremfor et annet merke?
– Våre produkter er litt morsommere og mer spennende. Det finnes mange mobiltelefoner på markedet som er ganske like, mens vi retter oss mot en interessant målgruppe i Norge.