PANASONIC DROPPER PLASMA

Panasonic stopper produksjonen av plasmaskjermer, og fokuserer i stedet på å utvikle Ultra HD-teknologien.

Publisert Sist oppdatert

Panasonic melder at de vil stoppe produksjonen av plasma skjermer i løpet av desember 2013, og salg av skjermene blir avsluttet i mars 2014. I stedet vil selskapet fokusere på å utvikle 4K-teknologien og levere Ultra HD-skjermer.

Avgjørelsen er tatt på bakgrunn store globale endringer og dalende etterspørsel etter plasma-TVer i TV-markedet.

Plasma mer populært i Norge

Vi kan definitivt si at Panasonic blir en stor aktør i Ultra HD-markedet

Her hjemme viser tall fra Stiftelsen Elektronikkbransjen at andelen plasma falt fra 14 prosent av totalvolumet i 2011, til snaue 8,5 prosent i 2012. Bransjen tror på fortsatt fall i 2013, ned til 7-8 prosent.

– Det norske markedet er faktisk noe høyere enn den globale andelen av plasmaskjermer, som ligger på to-tre prosent. Også innad i Norden har Norge ligget høyere enn de andre landene og noe av forklaringen er nok etterspørselen etter større skjermer i Norge, drevet av både en god økonomi og preferanse for bedre bildekvalitet, sier Calina Gavril nordisk produktsjef for TV hos Panasonic.

Hvordan vil utfasingen av plasma og fokus på Ultra HD påvirke antall solgte enheter for Panasonic i Norden?

– Panasonic har vært markedsleder på plasma i Norden, og har alltid jobbet for å levere den beste bildekvaliteten og brukeropplevelsen med våre produkter. Men plasma har en liten andel av det totale TV-markedet, og vi spurte oss selv hvilke teknologier kan gi størst fordeler til våre kunder, og hvor kan vi best ta med oss vår store TV-kunnskap for å komme med innovasjoner i markedet? Svaret var 4K-teknologien. Nøyaktig hvor mye av plasmamarkedet vil tas over av Ultra HD er vanskelig å si, det kommer an på både innholdsproduksjon, produktene og etterspørsel fra brukerne, sier Gavril.

Ultra HD i startgropen

Når tror dere de siste plasma-TVene fra Panasonic vil forsvinne fra norske butikker?

– Vi avventer tilbakemeldinger fra markedet, men så langt har vi opplevd en enda større interesse i våre plasmaskjermer etter at meldingen om at vi avslutter produksjonen gikk ut. Men foreløpig kan vi ikke si noe om når plasmaskjermene vil være komplett utsolgt på det norske markedet, sier produktsjefen.

4K er fortsatt en ny teknologi, og det er ikke solgt veldig mange enheter i Norden. Hva tror Panasonic er markedspotensialet for Ultra HD TVer i Norden?

– Som tidligere nevnt er utrullingen av 4K-teknologien ikke bare drevet av oss produsenter, men også av innholdsleverandører og sluttbrukeretterspørsel. Vi ser et stort potensial i det nordiske markedet fordi det 4K tilbyr er en ny standard for bildekvalitet – og vi har historisk ett at det nordiske markedet er raskt ute med å adoptere teknologiske innovasjoner. Så tidlig i utrullingsfasen er det prematurt å gi noe eksakt nummer for hva vår markedsandel skal bli, men vi kan definitivt si at Panasonic blir en stor aktør i Ultra HD-markedet, avslutter Gavril.

Powered by Labrador CMS