Den nye TVen har fått navnet Philips Design Line, og er en smart-TV laget i ett helt stykke glass.
Philips TV-divisjon er overført til fellesforetaket TP Vision, der Philips eier 30 prosent og TPV resten. Hovedkontoret og utviklingsavdelingen for TV ligger fortsatt i Amsterdam, og det var her Philips presenterte sin helt nye TV-modell i begynnelsen av mars. TP Vision betalte reise og opphold for fagbladet Elektronikkbransjen.
Fokus på design
Det er «on demand» som vokser, og det fysiske mediet er utdøende. Med trådløst nett i TVen trenger du snart bare strømkabelen
Design Line kommer i 46 og 55 tommer, og har en helt ny design. Hele apparatet er lagt på en stor, sømløs glassplate, som skal lenes opp mot veggen. Nederste del av glassplaten er gjennomsiktig, og går gradvis over i et mørkere mønster. Dette skal gjøre at TVen virkelig blander seg inn i omgivelsene, og bildet ser ut til å sveve i løse luften. Når apparatet er avslått, gjør den refleksive overflaten at TVen speiler resten av rommet, og på den måten gjør lite ut av seg.
– Philips har lenge hatt fokus på design, og med denne TVen ønsket vi å virkelig teste grensene for hva som faktisk er mulig, sier Maarten de Vries, sjef for TP Vision, på pressekonferansen.
Det TP Vision har gjort, er å lime hele TVen på baksiden av en herdet glassplate. På 46-tommeren er denne fire millimeter tykk, mens 55-tommeren har en tykkelse på seks millimeter.
Alle tilkoblingene er skjult på baksiden av TVen, og ledningene kan trekkes helt eller delvis skjult enten gjennom veggen bak apparatet, eller ned langs TVen i kabelstrømper i ulike farger. Om man ikke ønsker å sette TVen på gulvet slik TP Vision ser for seg, følger det også en med veggbrakett som lar deg henge TVen loddrett eller med inntil 10 graders vinkel ut fra veggen.
Nye målgrupper
Sjefsdesigner Rod White kaller den nye designen «emorasjonelt». Han mener det har skjedd en endring i hvordan folk tar kjøpsbeslutninger, og sier folk nå ønsker å tro på det de kjøper.
– Folk ønsker å kunne være stolte av produktene de velger, og i denne sosiale mediealderen, vise dem fram, sier White.
Han mener en ny gruppe konsumenter har vokst fram, en gruppe som setter emosjoner i høysetet, og hvor det å vise fram seg selv og tingene de kjøper ikke lengre er negativt, men tvert imot en positiv ting.
Det er disse menneskene TP Vision ønsker å nå med sin nye Philips Design Line.
– Dette er folk som er mer interessert i å skape den perfekte stemningen i stuen sin, enn i teknologien i seg selv. Mange har ikke hatt lyst til å plassere denne svære teknologi-dingsen i hjemme sitt, og nye TV-modeller må passe inn i hjemmene til disse menneskene, sier White.
Philips Design Line har kant-led LCD-paneler, kombinert med bildemotoren fra fjorårets 9000-serie. Modellen kommer også med Philips Ambilight omgivelseslys, men nytt av året er at lyset nå også kan overføres trådløst til Philips Hue fargelamper du kan plassere i rommet, og på denne måten forsterke filmstemningen enda mer.
Smart og pen
For selv om TP Vision har satt alle kluter til på designsiden, mangler det ikke på spennende teknologi i de nye TVene.
Philips Design Line kommer med en rekke smartfunksjoner, inkludert muligheten til å kommunisere sømløst og trådløst med ulike bærbare enheter. Den trådløse teknologien Miracast gjør det mulig å strømme innholdet på TVen til nettbrett og mobiler, i tillegg til eventuelle andre TVer i huset med trådløs teknologi. Tjenesten lar deg også vise innholdet på de bærbare enhetene på storskjermen.
Fjernkontrollen til Philips Design Line er også smart. Den er tosidig og har et tastatur på baksiden som enkelt lar deg knaste inn filmnavnet du søker på Netflix-appen eller surfe enklere på TVen.
– Vi tror at den smarteste smart-TVen er den som lar brukerne bestemme. Vi skal ikke låse dem inne i ett økosystem og si at våre tjenester er noe som bare fungerer med Apple, eller Samsung. I dag sitter folk med alt innholdet sitt på smarttelefonen, og vi er med i Open SmartTV Alliance sammen med mange andre TV-produsenter og jobber for at alle dingsene dine skal kunne snakke sammen, I dag er det bare Samsung og Sony som står utenfor, men vi tror at åpne systemer er framtiden for infrastrukturen i hjemmet, sier Joachim Örnstig, nordisk markedsdirektør for TP Vision, til fagbladet Elektronikkbransjen.
TVen som møbel
Han forteller at bakgrunnen for at TP Vision nå har valgt å gå i en helt ny retning designmessig er innsikt selskapet har fått fra konsumentintervjuer.
– Konsumenter sier igjen og igjen at de savner å ha TV og møbelet sammen, slik de gjerne hadde med de gamle CRT-skjermene. Med inntoget av flat-TVen savner de TVen som et møbel, og det fikk oss til å lure på hvordan en slik sammenkobling egentlig ville se ut i 2013. Det var med denne innsikten at vi gikk for løsningen med bare en glass-skive. Philips og TP Vision har jobbet veldig mye med glass de siste årene, og utfordringen var å lage en skive som tålte å stå lent opp mot veggen, sier Örnstig.
Den nordiske markedssjefen understreker budskapet om at dette er en modell for de designinteresserte.
– Vi vet at det er veldig mange som ikke vil ha en TV. Den er teknisk, iøynefallende og dominerende, når man har valgt ut resten av innredningen sin med stor omhu. Vi har laget en TV som folk kan være stolte over, på samme måten som den nye lampen, stolen eller bordet. Det er utfordringen vi ville knekke, sier han.
Bare 10 norske
Hvordan har dere tenkt å få fram Design Lines spesielle utseende i en retail-setting?
– Det er helt avgjørende hvordan TVen plasseres og vises fram i butikken. Hjemmeelektronikk-butikker er ikke alltid så veldig inspirerende, så det er ikke alle som kan selge denne modellen – de har verken utstillingsrom eller klientell som passer, sier Örnstig.
Han forteller at TP Vision har håndplukket 50 retailere på nordisk nivå som skal føre Philips Design Line, og disse vil stille ut TVen på et spesielt stativ som ser ut som en betongvegg med gulv, for å vise fram lettheten i designen.
– Vi har også valgt å være veldig emosjonelle i vårt markedsbudskap i Norden, det fortsetter vi med i 2013 og på denne TV-modellen, sier han.
Örnstein forteller at det er om lag 10 norske butikker som har fått tilgang til å selge Philips Design Line. De norske prisene vil ligge på rundt 15.000 kroner for 46-tommeren og 20.000 kroner for 55-tommeren.
– Philips skal være tilgjengelig for folk flest, vi er ingen Loewe eller B&O, sier han.
Dropper oled og 4K
Dere har valgt å ikke gå for oled eller 4K i denne designmodellen, kan du si noe om hvorfor det?
– Det er enkelt, TVen hadde blitt dobbelt så dyr. Og når konsumenten vi ønsker å nå er mest opptatt av interiør og design, ikke teknologi, var valget enkelt. Teknologiinteresserte er ikke så opptatte av desgin, så vi kommer med disse produktene også, men da i et mer tradisjonelt design, sier Örnstein.
Han forteller Philips nå satser på å bygge smalere serier beregnet for å passe én spesifikk målgruppe.
– Når markedet har utviklet seg slik at mange av produktene ser helt like ut, er det rom for modeller som retter seg mot smalere kundegrupper, sier markedssjefen.
Örnstein sier designfokus til tross, TP Vison har ikke spart på kvaliteten i nye Design Line.
– Den har det beste LED-LCD-panelet vi kan tilby og det beste vi har av bildekvalitet, her er det ikke inngått noen kompromisser, sier han.
TP Vision har også tenkt på designen av produktene rundt TVen, og kommer med to helt nye høyttalere. Selskapet ser også behovet for å kvitte seg med noen av boksene man har stående rundt apparatet, og kommer også med en liten Blu-Ray-enhet som kan henges bakpå TVen.
– Men det er «on demand» som vokser, og det fysiske mediet er utdøende. Med trådløst nett i TVen trenger du snart bare strømkabelen, spår Örnstein.