På en strømmet pressekonferanse i mai viste TCL fram sine nyeste TVer i C81- og C71-serien. Blant nyhetene er C81-serien i modellene 75-, 65- og 55-tommer med innebygd lydplanke. C71-serien presenteres i Norden med en litt tilpasset modell, Qled 800, for å tiltrekke seg et teknologiglad og designbevisst marked.
Nordisk tilpasning
– Vi har lagt til MEMC, det vil si bevegelsesutjevning for en mykere og bedre bevegelse i bildet, også kalt Motion Clarity Pro i spesifikasjonene, sier Per Svensk, nordisk salgsansvarlig i TCL, til fagbladet Elektronikkbransjen.
Annonse
C81 og QLED800 er begge er LCD-skjermer med qled-teknologi, som mange kjenner fra Samsungs TV-skjermer.
Qled 800 kommer i størrelsene 65-, 55- og 50-tommer. Samtlige QLED800-modeller er utstyrt med tidligere nevnte Motion Clarity Pro, får å skape best mulig flyt i bildet spesielt for de som ser mye på høyoppløste sportssendinger, og hos spillentusiaster. Serien har også støtte for Dolby Vision med HDR10+ i 4K-oppløsning.
C81-serien med kant-led-belysning er den høyest spesifiserte modellen av de to. Den kommer i 75-, 65- og 55 tommer med innebygd Onkyo lydplanke, Dolby Atmos lyddekoding, Android 9 og Google assistent stemmestyring.
TCL har satset på Android som sitt smart-TV-operativsystem, og den nyeste versjonen er innebygd i begge seriene. Blant appene som er tilgjengelig er Google Home og Google Assistent, stemmestyring, Chromecast og støtte for Amazon Alexa.
TCL har lagt ned arbeid også i designet på de nye TVene. Alle modellene har et slankt utseende med metallramme og -fot, og den største TVene i Qled 800-serien har et justerbart stativ.
Annonse
Vi jobber aktivt med de kundene vi har i Norge for å finne de beste produktene for det norske markedet. Qled 800 er et godt eksempel
C81-serien 75/65/55 tommer får en veiledende pris på henholdsvis 19.990, 14.990 og 11.990 kroner. Qled 800 i 65/55/50 tommer vil koste henholdsvis 12.990, 9.990 og 8.990 kroner hos utvalgte forhandlere.
– På pressekonferansen viser dere til at TCL har hatt kraftig vekst i markedsandelene i Europa. Hvordan er situasjonen i Norge?
–Vi har ingen offisielle tall på hvilken markedsandel vi har akkurat nå på det nordiske markedet som vi kan referere til. Men vi har sett en tydelig vekst i Norden, og vi tar markedsandeler. Ser på salget i Norge i 2019, øker vi med litt over 100 prosent sammenliknet med året før, sier Svensk.
– Hvordan jobber dere i Norge for å få opp markedsandelen deres framover?
– Vi jobber aktivt med de kundene vi har i Norge for å finne de beste produktene for det norske markedet. Qled 800 er et godt eksempel, modellen er spesialtilpasset for det nordiske markedet hvor vi generelt har høyere krav enn andre regioner, sier salgssjefen.
8K kanskje til Norge
I tillegg til de to bekreftede nye seriene som kommer til Norge, lanserte TCL også 8K-TVen X915 på sin pressekonferanse.
Annonse
Også flaggskipmodellen er en Android LCD-TV med Qled-teknologi, og X915 har i tillegg fått direkte bakbelysning med lokal dimming. Den støtter HDR-formatene Dolby Vision og HDR10+, og kommer også med oppdaterte HDMI-innganger som sikrer fremtidskompatibiliteten mot fremtidige videokilder.
TCL melder at X915 vil støtte den nye AV1-kodeken fra YouTube, som gjør at 8K-TVen kan vise Youtube i 8K-oppløsning. Teknologien er ikke 100 prosent klar ennå, men rulles ut sammen med oppdateringen til Android 10 senere på året.
X915 kommer dessuten med integrert lydplanke fra Onkyo, og et integrert web-kamera som kan trekkes ut ved behov til bruk ved videokonferanser og presentasjoner. TVen er ikke offisielt lansert på det norske markedet, men vil ha et prispunkt rundt 5.000 euro.
– Vil vi se flaggskipmodellen X915 på det norske markedet også etter hvert?
– Så langt har Webhallen i Sverige valgt å ta inn TVen når den kommer, og vi er i diskusjon med flere nordiske aktører, sier Svensk.
– Hvordan jobber dere mer generelt mot deres norske kunder?
– Vi har en bra og aktiv dialog med våre samarbeidspartnere og forsøker å være enkle og fleksible å jobbe med. Vi er en liten, men effektiv organisasjon så vi kan ta raske beslutning og har korte ledetider. I 2020 har vi også et større fokus på markedsføring og aktiviteter som bygger merkevarekjennskapen, som her i Norden kommer til å vise seg i alt fra økt nærvær digitalt i relevante målgrupper, men også et stort fokus på aktiviteter i butikkene, sier Svensk.
– Hvordan har koronakrisen påvirket TV-markedet generelt, og TCL spesielt?
– Vi ser generelt en økning akkurat nå hvor mange virker å forbedre hjemmene sine, og statistikken fra mange strømmetjenester viser tydelig at den vanlige forbrukeren sitter mer foran skjermen, er mer oppkoblet og ser mer på TV enn i en normal situasjon. Det har en innvirkning på behovet for å oppgradere TVen hjemme, og det er spesielt de mindre Android-modellene på 32 og 40 tommer vi ser en størst økning i, sier han.