Yamaha Rivage PM10 er laget av én medarbeider, som starter med rammen og setter den sammen del for del. Foto: Stian Sønsteng

YAMAHAS PM-MIKSERE TIL LYDROMMET

– Yamaha er et supplement, og gjør LydRommet sterkere i forhold til å være den beste i Norge til levere miksere av den tyngre klassen.

Publisert

Det sier Øystein Johnsen, når vi møter ham på messen Prolight + Sound.

Siden april har LydRommet AS vært norsk distributør av Yamahas PM-miksere, og i Frankfurt viser de Rivage PM7 og PM10.

– Vi regner med at PM7 velges av utleie- og turnémarkedet, mens PM10 går til teater og kringkasting, sier Alexander Rambøl i LydRommet.

PM7 håndterer 120 kanaler til miks, mens storesøsteren PM10 tar 144 kanaler – og har en DSP-kjerne (digital signalprosessor) på utsiden av mikseren.

I tillegg til Yamaha, har LydRommets miksere fra Soundcraft og Studer.

– Vi er en av verdens eldste distributører av Soundcraft-miksere. Grunnleggeren av LydRommet, Christian Wille, hadde et nært samarbeid med dem. Da de ble kjøpt opp av Harman, kom også Studer inn i familien, så LydRommet har levert mange store miksere til teatre, kringkasting og konsertsaler. Da Yamaha kom med et flaggskip i samme klasse, PM-serien, valgte de oss som distributør. Årsaken er nok at vi både har et serviceapparat og en kundestøtte som kan håndtere så avanserte miksere i denne prisklassen, sier Johnsen.

– Vi er veldig stolte over å være norsk distributør for Yamahas PM-serie. Det er morsomt å ha noe nytt, og engasjerende å sette seg inn i et nytt system, sier Rambøl.

Alexander Rambøl (t. v.) og Øystein Johnsen i LydRommet AS, som siden april er norsk distributør av Yamahas miksere i PM-serien. Foto: Stian Sønsteng.

– Hva har PM-serien som de øvrige mikserne deres ikke har?

Rupert Neve

– Dette er et helt nytt, og kanskje mer moderne enn vårt øvrige sortiment. Men, når alt kommer til alt, er det miksere dette også, men en annen type system. Yamahas PM-serie er en del større når det gjelder antall kanaler, de har nyere digitale signalprosessorer (DPS), og er noe enklere i bruk når det gjelder tilleggsmoduler, sier Rambøl.

– Hvem velger Soundcraft, Studer eller Yamaha?

– Merkene har hver sine styrker, kundene har ulike preferanser, så det er umulig å si hvem som velger hva, sier Rambøl.

Når det gjelder Yamaha, trekker han frem Silk-prosesseringen som skal gi et luftig lydbilde.

– Forforsterkeren er utviklet i samarbeid med Rupert Neve. Den etterligner legendarisk forforsterker Neve laget, og Silk-funksjonen er integrert, sier Rambøl.

På Prolight + Sound viser Yamaha to scenebokser tilpasset Rivage PM10 og PM7; RPio622 og RPio222. Disse har plass til henholdsvis seks og to 16 kanals-kort. En rimeligere løsning er Rio, som Yamaha har hatt i mange år, som er kommet i en D2-variant med oppgradert forforsterker og en skjerm som viser inngangsmetret per kanal.

Hver enkelt mikser lages av én medarbeider, som begynner med rammen og setter den sammen del for del

– PM7 og PM10 har dedikerte knapper til så og si alle funksjoner per kanal. De har to insert-banker, der du kan sette inn fire tilleggsmoduler (plug-ins) per linje. Det er mange digitalmiksere som er Windows- eller Linux-baserte. Dette er et 100 prosent Yamaha-produkt, med et helt eget operativsystem for mikseren. Hver enkelt mikser lages av én medarbeider, som begynner med rammen og setter den sammen del for del, sier Rambøl.

Yamaha Rivage PM10 håndterer 144 kanaler til miks. Foto: Stian Sønsteng.
Powered by Labrador CMS