Med roboten AV1 kan syke barn være med på undervisningen på skolen. Foto: NoIsolation

NORSK TEKNOLOGI NOMINERT

Norske No Isolation stod på stand sammen med Vodafone under Mobile World Congress, og var nominert til GSMAs pris for beste innovasjon innen e-helse.

Publisert

Oppstartsbedriften lager en robot som lar langtidssyke barn få være med i skolehverdagen, og har tatt produktet sitt ut i flere land. Tidligere sjef for bedriftsmarkedet i Telia, Kristian Renaas, har nylig kommet inn i selskapet som salgsdirektør, og sier MWC har vært en lærerik opplevelse for selskapet.

Står på tysk stand

– Messen er veldig nyttig. Det er spennende å få vist fram våre produkter blant så mange store aktører i telebransjen. Det betyr at vi kan belyse vårt selskap, men viktigst av alt saken vi jobber for. Vi merker at det er stor interesse for det vi gjør, at mange har hørt om oss, og at mange synes vi gjør et viktig og spennende arbeid, sier han til fagbladet Elektronikkbransjen.

Sosial isolasjon treffer to grupper hardest, barn og eldre

No Isolation ble startet i 2015, og har vokst kraftig siden den gang. De har blitt 60 ansatte, og rundt 45 av disse sitter i Oslo, ti i Amsterdam og tre i London. Roboten AV1 er formet som en robot-byste og kan plasseres i klasserommet, håndballgarderoben eller tas med på aktiviteter. Gjennom 4G strømmer den lyd og video til det barnet som er sykt hjemme eller på sykehuset, og han eller hun kan følge undervisningen på skjerm der han eller hun er. Lyd kommuniseres begge veier, så det er mulig å snakke både med lærere og medelever fra sykesengen.

– Dere stod på stand sammen med samarbeidspartneren Vodafone, hvordan fungerte det?

– Samarbeidet vårt med Vodafone er kjempeviktig. De har et enormt nettverk av potensielle kjøpere, masse gode ideer og de viser stor interesse for det vi gjør. Uten å røpe for mye så ser det lyst ut, sier Renaas.

– Dere var også nominert til en av de store prisene GSMA deler ut, hvordan gikk det?

– Vi var nominert i kategorien Best Mobile Innovation for Health. Vi nådde ikke helt opp, men det var en fin anerkjennelse å være nominert, sier han.

Kristian Renaas, salgsdirektør i No Isolation, står på stand sammen med Vodafone med roboten AV1. Foto: Marte Ottemo.

Nytt produkt fra selskapet

– Hvorfor er det viktig for et selskap som No Isolation å være til stede på MWC?

– Vi får knyttet kontakter, vist frem produktene våre også får vi rettet et lys mot hvordan man kan bruke teknologi til å hjelpe svakere grupper. Det er viktig at flere tar til seg og gjør noe med. Og det merker vi at telebransjen sakte, men sikkert forstår, sier han.

Selskapet har nå lansert sitt andre produkt, Komp, som er rettet mot eldre. Dette er en enkel, høyoppløselig skjerm, uten touch og med kun en av og på-knapp, hvor innehaveren av skjermen kan motta bilder, meldinger og videosamtaler fra familie og venner med Komp-appen.  

– Sosial isolasjon treffer to grupper hardest, barn og eldre. AV1 er rettet mot barn og unge med langtidssykdom, mens Komp er rettet mot eldre som faller utenfor blant annet fordi de ikke bruker ny teknologi. Bakgrunnen for KOMP var nettopp dette. Kreftforeningen utfordret oss til å lage et produkt for eldre, og vi kom med en løsning som inkluderer eldre i den kommunikasjonen som foregår blant familier i dag. Tilbakemeldingen fra de som har brukt den over litt tid er overveldende positiv, de føler seg inkludert i det som foregår i familien, og gjør det lettere for familiene å ha noe å snakke om når barn og barnebarn kommer på besøk, sier Renaas

– Med AV1 har dere inngått en distribusjonsavtale med blant andre Atea. Ser dere på muligheten for å selge Komp gjennom andre kanaler, for eksempel i retail?

Nye Komp er rettet mot eldre, og lar dem ta del i den daglige digitale kommunikasjonen i familien. Foto: No Isolation.

– Med AV1 er ikke brukeren den samme som kjøperen, ettersom den i veldig stor grad benyttes i tilknytning til skolen. Kom kan på sin side like gjerne kjøpes av familier som av frivillige organisasjoner, sykehjem eller kommuner. Vi har ikke spikret alle distribusjonsplanene for Komp enda, men det er absolutt aktuelt og spennende å se på mulighetene for retail, sier han.

Powered by Labrador CMS