MOTOROLA PÅ HÅNDEN

Motorola viste fram konseptmobilen Motorola Adaptive Display på MWC 2024. Foto: Marte Ottemo

Motorola viste fram en ny konseptmobil under årets mobilmesse i Barcelona, og vil la oss ha telefonen rundt håndleddet.

Publisert

Motorola lanserte ingen nye mobiler under årets MWC, men fikk mye oppmerksomhet for konseptmobilen Motorola Adaptive Display.

 

Fortsatt fargerik

Med sin bøybare skjerm kan man sno telefonen rundt håndleddet, stille den opp i en bue eller bruke nederste del som en stand.

– Vi viser vanligvis ikke fram konseptmobilen vår til enkeltmedier, men vi har overtalt våre ingeniører til å gi en demo til dere, sier Oscar Thunström, nordensjef i Motorola, til fagbladet Elektronikkbladet.

Nordensjef Oscar Thunström i Motorola ser selskapet vokse i Norden. Foto: Marte Ottemo

Fullt fleksible telefonskjermer har eksistert en stund, men utfordringen har vært batteriet som gjør det vanskelig å bøye mobiltelefonen. Motorola har løst dette problemet ved å plassere flere tynne batterier horisontalt på baksiden av den adaptive skjermen, som fungerer som ankerpunkter som resten av telefonen kan bøye seg rundt.

– Vi bruker disse konseptene til å teste muligheter og reaksjoner hos kundene våre, sier Thunström.

En liten nyhet kunne Motorola likevel vise fram. Selskapet har samarbeidet med fargeekspertene i Pantone siden 2022, og i år kommer Motorola Razr 2 og Edge 40 Neo i årets farge fersken.

 

Vokser i Norden

– Hvordan gjør Motorola det på det nordiske markedet for tiden?

– Markedet for mobil i Norden har falt målt i antall enheter det siste året, og det er ingen hemmelighet at det et to store merkevarer som dominerer. Men Motorola vokser og går motstrøms av markedet i alle de nordiske landene og særlig i de siste seks månedene, sier nordensjefen.

Motorola Adaptive Display kan settes i bue og dele skjerm mellom to personer. Foto: Marte Ottemo
Konseptmobilen kan også stå av seg selv, for eksempel under videosamtaler. Foto: Marte Ottemo

Han sier selskapet alltid har vært sterke på retail, men vokser nå også i andre kanaler.

– Vi er sterke innen retail, men ekspanderer nå også med mobiloperatørene som har fått øynene opp for oss og ikke minst B2B-markedet. Der jobber vi tett med våre kollegaer i Lenovo, sier Thunström.

– Hvilke trender gjør seg gjeldene i Norden?

Motorola vokser og går motstrøms av markedet i alle de nordiske landene

– Tilbakemeldingene fra våre partnere er at noen av kundene velger å kjøpe dyrere modeller og i stedet bytter sjeldnere. Men en annen interessant trend i bakkant av en lovendring i Danmark, hvor det er blitt vanskeligere å kjøpe en subsidiert telefon, det driver en endring hvor folk kjøper en rimeligere modell, sier han.

Miljø og bærekraft er også viktige trender i tiden.

– I B2B er trenden mot mer bærekraft i innkjøpene, hvor Lenovo har satset hardt, med mer resirkulert materiale i både produktene og innpakningen. Også et samarbeid med svenske A good company, som lager baksiden av mobilene våre, med 100 prosent resirkulert og komposterbart materiale. Trend nummer to er sikkerhet, og der tar vi med oss løsninger fra Lenovos PCer, også til konsumentmobilene våre.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 2/2024, som ble distribuert uke 16. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS