Frank Zhu (t. v.) og Pontus Jävermyr representerer OnePlus i Norge. Her viser de den nye 7T-modellen, som kommer i handelen den 17. oktober. Foto: Stian Sønsteng

ONEPLUS UTVIDER I NORGE

Den kinesiske mobilprodusenten OnePlus øker staben i Norge fra to til fem, og lanserer nå sin 7T-modell med 90 Hz-skjerm og trippelkamera.

Publisert

– OnePlus’ ambisjon er å dele den beste teknologien med verden. Vi ønsker at folk flest skal ha råd til å ha glede av den beste og raskeste teknologien, og kompromisser ikke med kvalitet og spesifikasjoner. Dette gjennomsyrer hele selskapet og måten vi arbeider på, sier Frank Zhu.

Han er nøkkelkundesjef, med ansvar for de norske partnerne, mens Pontus Jävermyr er norsk regionsjef med ansvaret for butikker og opplæring. Vi møter de to i Oslo, der de presenterer OnePlus 7T som er tilgjengelig i handelen den 17. oktober.

De senere årene har OnePlus kommet med en ny modell hver vår, og på høsten en T-modell med nye teknologier. I fjor vår kom også en 7 Pro-modell, men når fagbladet Elektronikkbransjen går i trykken den 3. oktober er det kun 7T som er presentert.

– Før første gang implementerer vi en skjerm med 90 Hz i en vanlig modell, som ikke er Pro-versjon. Dette gir en langt bedre og mer behagelig brukeropplevelse, og oppløsningen på skjermen er 1080P, sier Zhu.

Batteritiden er økt fra 3.700 mHh på OnePlus 7 til 3.800 på 7T.

Lader 50% på 20 minutter

– Det er i seg selv ikke så mye, og den største endringen ligger i ladeteknologien. Laderen i esken gir 30 watt. Fra null til 100 lades mobilen på 60 minutter, men viktigere er det at vi lader fra null til 50 prosent på 20 minutter, og til 70 prosent på 30 minutter. Vi har også økt ampere-nivået, derfor ligger det ved en tykkere USB-C-kabel, slik at telefonen ikke blir så varm. Dette er også viktig for driften av prosessoren, som er en Qualcomm Snapdragon 855+, som er en av raskeste i markedet, sier Zhu.

Skjermen er økt fra 6,41 til 6,55 tommer, i størrelsesforholdet 20:9. E3-panelet skal redusere blålyset i skjermen, og lysstyrken er 1.000 nits, nesten en dobling fra 7-modellen.

– Andre produsenter fokuserer mye på kameraet, men vi mener skjermen er den viktigste parameteren. Denne telefonen kan du se klart selv i blendende sollys, sier Zhu.

– Så kameraet i 7T er ikke så bra?

– Det er også veldig bra, med tre objektiv. Hovedkameraet har 48MP, mens 2x telefoto har 12 MP og vidvinkelen på 117 grader har 16MP. Nærgrensen er 2,5 cm, nattmodusen er også inkludert i vinvinkelen, som også har fått portrettmodus.

Andre produsenter fokuserer mye på kameraet, men vi mener skjermen er den viktigste parameteren

Objektivene er plassert i en sirkel som bygger litt ut på baksiden. Zhu sier dette er gjort også for å få plass til det større batteriet, og en større vibrasjonsmotor som skal gi en bedre opplevelse spesielt ved spilling.

– 7T har 8GB RAM, minnet er på 128GB, den kommer i fargene Glacier Blue og Frosted Silver. Dette er dessuten den første mobilen som leveres med Android 10, sier Zhu.

OnePlus 7T leveres med Android 10, har en 1080P 20:9-skjerm med 90 Hz på 6,55 tommer, lader fra null til 50 prosent på 20 minutter og har trippelkamera med nattmodus. Kommer i fargene Glacier Blue og Frosted Silver. Foto: OnePlus.

Ansetter flere i Norge

OnePlus har hovedkontor i Shenzen i Kina. Det privateide selskapet ble grunnlagt i desember 2013, og er representert i 23 land. I Europa ligger hovedkontoret i London, der det er 80 ansatte. I Norden har de 40 ansatte og kontorer i Stockholm, Helsinki og København, og de ser nå etter lokaler i Oslo.

– Foreløpig er det Pontus og jeg som representerer OnePlus i Norge, men vi er i gang med å rekruttere flere, slik at vi neste år vil være rundt fem ansatte, sier Zhu.

Da OnePlus gikk inn i Norge i fjor, var det med OnePlus 6-serien.

– Vi er et ungt selskap i Norge, men har et stabilt salg via våre partnere som Telia, Komplett, NetOnNet og CDON. Vi ønsker å åpne flere kanaler for våre norske kunder, og forhåpentligvis er OnePlus neste år tilgjengelig hos de fleste store kjedene, sier Zhu.

I august åpnet de sitt offisielle nettsted for Norge.

– Det er fortsatt på engelsk, men vi er i ferd med å oversette det. Nettsiden er et vindu til våre norske kunder, men også et viktig alternativ for ettermarkedet – også med muligheter til å sende inn mobilen til reparasjon, sier Zhu.

– Hvordan har dere lykkes i andre marked?

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 5/2019, som ble distribuert 9. oktober. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

– Vi er nummer én i India i premium-markedet for mobiler over 500 amerikanske dollar. I Finland har vi åtte prosent markedsandel totalt, og i Danmark har i på bare tre år oppnådd 4,5 prosent, sier Zhu.

Powered by Labrador CMS