I Samsungs nye service-butikk kan kundene få hjelp på timen. Foto: Marte Ottemo

SERVICE FRA SAMSUNG

Samsung åpner sitt eget service-punkt i Torggata i Oslo. Med en kapasitet på 30-40 reparasjoner per dag vil selskapet ha opp kundetilfredsheten.

Publisert

Samsung serverte forbipasserende popcorn, vann og kaffe da mobilprodusenten åpnet sin første, egne servicebutikk i Oslo.

– Vi ønsket å få en egen servicebutikk i Oslo som er ren Samsung, og ikke multibrand. Vi vil å få opp kundetilfredsheten og da er første steg å få inn walk-in-sentre, slik at vi kan betjene de som har lyst å få fikset telefonen samme dag og ikke sende den fra seg, sier Svein Erik Jensen, service-sjef i Samsung, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Tre teknikere på plass

Stig-Ove Langø, salgssjef mobil i Samsung Norden, og service-sjef Svein Erik Jensen i er fornøyde med å ha åpnet selskapets første service-butikk i Norge. Foto: Marte Ottemo.

Han forteller at de kan gjøre alle slags reparasjoner i lokalet i Torggata i Oslo, på lik linje med de store servicesentrene i Lier og Skarnes.

– Foreløpig har vi ansatt tre teknikere og en butikksjef, og er åpne fra ti til seks på hverdager og ti til tre på lørdager, sier Jensen.

Lokalet ser ikke ut som et verksted, men har fått et skandinavisk designpreg.

– Vi har brukt mye energi på å få lokalet til å se fresht ut, ikke som et verksted. Her er et område hvor du kan sitte og vente, se på produkter og vente på at telefonen blir ferdig, sier han.

Jeg tror det er mange kunder i dag som ikke vet at om de går til uautoriserte reparatører, så gjelder ikke garantien lengre

– Vil det også være mulig å kjøpe telefoner og tilbehør her?

– Man kan kjøpe tilbehør som deksler og slikt, men foreløpig ikke telefoner, sier service-sjefen.

– Hvorfor har dere valgt å åpne et servicepunkt, men ikke en egen butikk?

– Skulle vi hatt en Samsung Experience Store måtte vi hatt et større lokale. Men åpner vi egen Experience Store i framtiden, så kommer de også til ha service, sier Jensen.

Stig-Ove Langø, salgssjef mobil i Samsung Norden, sier de åpner en Experience Store i Sverige i disse dager.

– Vi jobber med en strategi på butikksiden, men den er ikke helt klar ennå, sier han.

Den nye service-butikken kan ta unna mellom 30 og 40 reparasjoner i løpet av en dag, litt avhengig av modellene som kommer inn.

– Målet er å ligge på rundt 20 reparasjoner nå i starten. Den soleklart vanligste skaden er knust skjerm, sier Jensen.

Butikken har fått skandinavisk design, og egne venteområder med komfortable stoler. Foto: Marte Ottemo.

Reparasjon på timen

Stig-Ove Langø påpeker at butikken også er et alternativ til reparasjoner i gråmarkedet.

Hvis dette blir en suksess kommer vi til å åpne i tre andre byer

–Tilbydere har ikke nødvendigvis riktig verktøy, riktig sikring eller deler. Det personellet som er her, er garantert sertifiserte for å reparere Samsung. Jeg tror det er mange kunder i dag som ikke vet at om de går til uautoriserte reparatører, så gjelder ikke garantien lengre. Det sikrer vi her. I tillegg er dataene dine sikret, vi garanterer at ingen snoker i telefonen din. Og prismessig ligger vi på samme linje som de uautoriserte verkstedene, sier han.

– Hvordan har reaksjonene fra butikkene og verkstedene i bransjen vært?

– Vi har ikke hørt så mye, med de som vi har snakket med er positive. Vi tar oss av de kundene som har dårlig tid, og tanken er å dekke Oslo og Akershus. Det er ikke langt fra sentralstasjonen opp hit, sier Jensen.

Langø sier de har merket en etterspørsel etter denne type service-butikk i de store byene.

På bakrommet sitter teknikere og utfører selve reparasjonene. Foto: Marte Ottemo.

– Nå har vi et sted å sende folk når de henvender seg til oss, via vår kundeservice eller sosiale medier. Hvis dette blir en suksess kommer vi til å åpne i tre andre byer, trenden går fra fokus på store servicesentre til mer lokal service.

Han sier det kan være positivt for butikkene i Oslo-området også.

– I stedet for å bruke tid på å håndtere kunder som trenger hjelp, kan de i stedet sende dem til oss hvor de kan få hjelp umiddelbart og i stedet bruke tiden sin på å selge, sier Langø.

– Hvorfor har dere valgt å etablere dere akkurat i Torggata?

– Den ligger litt tilbaketrukket fra Karl Johan, hvor det er mest turister som ikke er i service-modus. Og dette er en gate som er sterkt pusset opp, og det skjer nye ting hele tiden, sier Jensen.

Powered by Labrador CMS