– Dere er tilbake med en smartklokke etter tre års
pause fra kategorien. Hvorfor velger OnePlus å lansere en ny klokke nå?
– For å best forklare hvorfor OnePlus er tilbake i
smartklokke-kategorien er det viktig å forstå vår visjon og bredere
produktstrategi. Vår ambisjon i OnePlus er å tilby en god teknologiopplevelse
til kundene våre, til en god pris, sier Bingo Liu, OnePlus-sjef for Europa, til
fagbladet Elektronikkbransjen.
Han sier at for ti år siden var det synonymt med en god
smarttelefon-opplevelse, men ettersom teknologien utvikler seg og verden blir
stadig mer oppkoplet, blir det å bygge enheter som jobber sømløst med hverandre
og knytter seg til verden rundt en hjørnesten i det som definerer «en god
teknologi-opplevelse».
Annonse
Bredder porteføljen
– På bakgrunn av dette annonserte vi i fjor en ny
produktstrategi som bygger et økosystem av OnePlus-produkter. Det inkluderer å
bredde porteføljen vår i kategorier utenfor smarttelefoner til lyd, nettbrett
og wearables.
OnePlus har allerede lansert øreproppene Buds Pro 2 og sitt
første nettbrett, OnePlus Pad. På slutten av året kom også OnePlus Open,
selskapets første brettbare mobil.
– Vårt neste mål har derfor vært å lansere en brilliant
flaggskip-klokke som holder OnePlus’ standard og kan møte forventningene til en
smartklokken i 2024. OnePlus Watch 2 er en viktig del av vår strategi i å bygge
et økosystem av innovativ teknologi, sier Liu.
Annonse
Vi har et spennende år foran oss i smartklokke-bransjen i Norden
Europa-sjefen sier de både har lyttet til sine kunder og
investert i forskning og utvikling for å sikre at klokken de lanserer er i tråd
med forbrukerens ønsker.
– Vi mener dette er en smartklokke som leverer topp ytelse,
ekstrem batterilevetid, nøyaktig sportsmålinger og et premium design, sier han.
– Hvordan ser OnePlus markedet for smartklokker utvikle seg
i det nordiske markedet i 2024?
– Vi har et spennende år foran oss i smartklokke-bransjen i
Norden. Ettersom wearables har vært vanlig i markedet for over et tiår, tror.
De vil at smartklokken skal se like bra ut på utsiden som de vet den fungerer
bra på innsiden, særlig i Norden hvor konsumentene er teknologivante og pro
digital innovasjon, sier Liu.
Han sier Norden er en nøkkelregion i selskapets europeiske
business.
– Det er grunnen til at vårt europeiske hovedkontor ligger i
Helsinki. Vi hører på tilbakemeldingene fra kundene og er ivrige etter å
lansere produkter de ønsker. Stay tuned! sier europasjefen.
Annonse
Dobbelt brikkeoppsett
Vi tror at forbrukerne venter mer av klokken sin enn bare god teknologi
– Hvem er målgruppen for den nye OnePlus Watch 2?
– Vi mener Watch 2 er det beste Android smartproduktet på
markedet. Vi henvender oss til alle Android-brukere, men særlig de allerede
inne i OnePlus’ økosystem, sier han.
– Dere har valgt et dobbelt chip-oppsett, hva er fordelene
med dette?
– En av de største utfordringene forbrukerne har med en
smartklokke er dårlig batterilevetid. Når vi bestemte oss for å gjøre comeback
i kategorien visste vi at dette var noe vi måtte fikse, sier OnePlus-sjefen.
Liu forklarer at selskapets Dual-Engine Architecture,
OnePlus’ navn på chip-oppsettet, er det som sikrer klokkens 100 timers
batterilevetid.
– Dette er en ganske kompleks konstruksjon, og er noe våre
ingeniører har jobbet sammen med Qualcomm og Google i flere år for å utvikle,
sier han.
Liu sier Watch 2 er to smartklokker i ett; S 2700
MCU-chippen som sørger for effektiv styring i bakgrunnen og Snapdragons W5-chip
som kjører når ekstra prosesseringskraft er nødvendig.
– Denne optimerte tilnærmingen, gjort mulig med Wear OS,
håndterer sømløst overgangen mellom chip-settene. Det er dette som lar oss
lansere en smartklokke med alle funksjoner, som likevel har opptil 100 timers
batterilevetid, sier han.
Skulle brukeren likevel trenge lengre batterilevetid, har
klokken en strømsparingsmodus som gir 12 dagers brukstid samtidig som mange av
funksjonene fortsatt er fullt tilgjengelige.
– Vi har også kombinert chip-settene med vår 7.5 VOOC
hurtiglading, som betyr at klokken lades til 100 prosent på én time. Resultatet
er at forbrukeren kan bruke mer tid på å utnytte klokken, istedenfor å bekymre
seg for batteriet, sier Liu.