Det sier markedssjef Hilde Cecilie Henriksen i OBH Nordica. I november har de startet en kampanje, der de har sendt ut 150 elektriske hårbørster til folk som ville å teste dem - med ønske om at de deler erfaringene sine på sosiale nettsteder og i blogger.
Markedsaktiviteten er lagt opp av det norske selskapet Likenshare som ble grunnlagt av Stig Ola Johansen i 2010. På selskapets nettsted heter det: ”Likenshare lar deg prøve produkter gratis. Du deler din mening med dine venner i sosiale medier.”
– Dette er et sosialt nettverk med mennesker som har tatt et aktivt valg for å snakke om produkter og tjenester. De får tilbud om kampanjer som er relevant for dem. I dette tilfellet har det handlet om helse, velvære, mote og livsstil, sier Johansen til fagbladet Elektronikkbransjen.
Kjedene har sett at dette er en god og relevant aktivitet, og har bestilt inn produkter for å være forberedt
Alternativ markedsføring
– Stig Ola tok kontakt for å gjøre en pilot, og vi synes var veldig spennende. Vi hadde ikke arbeidet med dette tidligere. De hadde allerede fått med seg Dagbladet, som stiller med annonseplass på sine nettsider til konseptet. Vi ønsker å skape en vareprat og få oversikt over denne. Hår er et typisk eksempel der mange ser hva bloggerne skriver. Hvis bloggeren er fin på håret, og man vil ha den samme sveisen, er det en kort og effektiv vei hvis bloggeren forteller hva som er trikset. Vi ønsker å få satt dette i system, samtidig som det er gjort på en pen og ærlig måte, sier Henriksen.
Hun sier dette er en annen måte å markedsføre produktene på enn gjennom annonser, reklamefilm og butikkmateriell.
– Vi vet produktet er bra, og føler oss trygge på å slippe produktet litt løs og se hva som skjer. Det har allerede gitt interaksjon i sosiale medier, og det skjer noe med salget. Vi er plutselig tomme på lager! Kjedene har sett at dette er en god og relevant aktivitet, og har bestilt inn produkter for å være forberedt, sier Henriksen.
Spleiselag
Johansen forteller at OBH Nordica var førstevalget deres for kampanjen.
– De takket først nei, men vi ga oss ikke. Dette er et flermedialt samarbeid med Dagbladet, og vi har brukt annonsebilagene på deres nettsider samt våre 30.000 medlemmer for å få inn søknader fra folk som ønsket å teste Magic Style Brush. Dagbladet stilte med massiv annonseplass, Björn Axén med stylingprodukter, OBH Nordica med hårbørster og vi med vår kunnskap og database. Dette er et pilotprosjekt for oss alle, og OBH Nordica var relevant i forhold til konteksten, sier Johansen.
– Dette er et spleiselag. Vi har betalt marginalt for piloten, og har lagt 150 produkter til 700 kroner i butikk på bordet, og spleiser på utsendelsen sammen med Engelschiøn Marwell Hauge AS som representerer Björn Axén, sier Henriksen.
150 ambassadører
Blant de 2.000 som meldte seg, har Likenshare plukket ut 150 som får teste produktet - de kaller disse ambassadører. Når fagbladet Elektronikkbransjen møter Henriksen og Johansen den 19. november, forteller de at 2.000 delinger på sosiale nettsteder har gitt en bruttodekning på nesten 800.000. I utvelgelsen av de 150 ambassadørene har Likenshare sett på hvem som engasjerer, hvem folk lytter til når det kommer til hårpleie, og hvem som genererer interaksjon på Facebook, Twitter, blogg og Instagram.
– Hva gjør dere hvis det er noen som slakter produktet?
– Ikke noe spesielt. Vi har bedt om en ærlig mening, og det er hele poenget; at de som får børstene skal si hva de synes. Så langt er det ikke kommet inn noen negative kommentarer, sier Henriksen.
Johansen mener det er modig av OBH Nordica at de tar til seg brukererfaringer på denne måten.
– Dette vil gjøre dem i stand til å forstå kundene sine bedre. Det gir dem dessuten mulighet til å ha en én til én-dialog med dem.
Ærlighet viktig
– Har OBH Nordica kapasitet til å følge opp testkundene?
– Det gjør vi via Likenshare. Vi har ikke tilgang til navn og adresser, og i alle data vi får er kundene anonymisert, sier Henriksen.
I dette prosjektet er hårbørster og stylingprodukter distribuert via posten, men Johansen forteller at de fra neste år har mulighet til å la produktene hentes i butikk via QR-koder.
– Vi er den eneste norske aktøren på området, men internasjonalt er det et konkurransebilde, sier Johansen.
– Hvor ærlige vil de som får tilsendt gratisprodukter være?
– Vi har det som et medlemsvilkår at kundene skal være ærlige. Kanalen må ha troverdighet, og det er viktig for oss at medlemmene står inne for meningene sine, sier Johansen.
Henriksen forteller at det var en uventet bonus at mange av de 150 som ble valgt ut fortalte om dette i sosiale medier og på bloggene sine, før de faktisk hadde fått produktene.
Også menn
– De 150 vi plukket ut er godt spredt på alder og geografi. Det var også menn som meldte seg, faktisk 3 prosent. Hovedtyngden er fra 23 til 33 år, 65 prosent er opp til 43 år. Nesten 47 prosent er barnefamilier, og det er også et godt spenn i inntekt. Av ambassadørene er 56 prosent Facebook-brukere, 40 prosent er på Twitter og fire prosent er bloggere, forteller Johansen.
– Er dere redde for at mange opplever dette som støy, for eksempel på Facebook?
– Det er mange annonseformat på de sosiale nettstedene. Grunnen til at vårt produkt fungerer, er at det er personer som snakker - og ikke enda et annonsebanner. Vi vet at det som påvirker folk ofte er en venns anbefaling. OBH Nordica lar mennesker snakke, og det stimulerer til samtaler rundt hårpleie, sier Johansen.
Henriksen sier at de første børstene ble sendt ut i midten av november.
– Vi er spente på responsen, og vil gjerne ha dialog. Det er hele veien understreket at det ikke legges føringer for hvilke tilbakemeldinger som kommer, sier hun.
Andre produkter aktuelle
Johansen mener man er kommet forbi den fasen der folk tror det som skjer i sosiale medier er noe annet det som skjer i det virkelige liv.
– At det er en tredjepart involvert, gjør ambassadørene oppriktige i forhold til oss, mener Henriksen.
– Tillitsforholdet mellom oss og våre medlemmer er basert på ærlighet, og vi tror de slapper av når de vet at man ikke er utsatt for press, sier Johansen.
– Har OBH Nordica andre produkter dere kunne gjort det samme med?
– Jeg tror vi har mange produkter som folk vil bli engasjert av å bruke, helst med en positiv opplevelse, for eksempel en stavmikser eller en Sous Vide-maskin. Jeg tror ikke man kommer utenom denne type kommunikasjon. Folks måte å handle på er helt annerledes enn for få år siden. Tidligere sjekket man pris i ulike butikker og på nett, nå søker man etter brukermeninger, sier Henriksen.
Johansen sier man allerede ser at Magic Style Brush havner høyt hos Google.
LIKENSHARE
Grunnlagt i 2010 i Norge, lansert i Norden i høst. Har 30.000 medlemmer som har meldt seg inn i selskapets sosiale nettverk for å snakke om produkter, tjenester og konsepter. Dette blir delt fra venn til venn eller i form av lukkede undersøkelser. LikenShare har over 40 av Norges største merkevarer på kundelisten.