Det sier Roger Wollan, ny administrerende direktør i OBH Nordica Norge. Han sier selskapet, som i noen år har satset på såkalte fun-produkter, nå i større grad ønsker å assosieres med varige kvalitetsprodukter.
– Store deler av ledergruppen er byttet ut, nær halvparten av alle ansatte har vært i selskapet i mindre enn halvannet år, vi har fått nytt nordisk hovedkontor i Stockholm og sentrallager nord for Jönköping i Sverige, sier Wollan til fagbladet Elektronikkbransjen.
Han kaller endringen i selskapet OBH Nordica 2.0, da vi møter ham ved det norske kontoret på Frogner i Oslo.
Slik sett er vi lillebror i konsernet, og det er derfor spesielt gunstig for oss at selskapet nå revitaliseres i alle land
Alle segmenter
– Vi skal ha produkter i alle segmenter, men ønsker også å løfte deler av produktene slik at vi i økende grad blir oppfattet som et premium-merke. Produktene våre er der allerede. Uansett i hvilken kategori det er snakk om, ønsker vi å være førstevalget til kundene, sier Wollan.
Endringene i selskapet startet for alvor i 2011, da OBH Nordica ble overtatt av det svenske Triton AB. Wollan forteller at overgangen fra å være et privateid selskap til å være eid av et investeringsselskap har ført til skjerpede krav.
– Vi har vært gjennom en tøff omstillingsprosess. Tidligere hadde vi sentrallager i Sverige, Danmark og Finland, nå er alt samlet i Finneröda ikke langt unna Jönköping. Siden midten av mai har dette betjent hele Norden, uten at det har forringet leveringsevnen vår, sier Wollan.
Ti i Norge
I tillegg til det nordiske hovedkontoret i Stockholm, der sentralfunksjoner og hele produktutviklingsavdelingen sitter, er det i hvert land salgs- og markedsorganisasjoner. I Norge har OBH Nordica ti ansatte inkludert tre uteselgere, og de omsetter for i underkant av 90 millioner kroner.
– Slik sett er vi lillebror i konsernet, og det er derfor spesielt gunstig for oss at selskapet nå revitaliseres i alle land. Vi har produktene og konseptene, men sluttkundene har for lav kjennskap til og kunnskap om varemerket. Derimot føler vi at bransjen kjenner oss, og vi kjenner bransjen, sier Wollan.
At OBH Nordica har snudd hele organisasjonen på hodet, ble markert i forbindelse med åpningen av det nye nordiske hovedkontoret i Stockholm, der de fleste av de 160 ansatte var samlet.
Startet i 1959
Historien til OBH Nordica startet i 1959, da Nordica ble grunnlagt i Sverige av brødrene Thomas og Peter Ek. I 2002 slo selskapene seg sammen, og etablerte OBH Nordica slik vi kjenner det i dag
– Selskapet hadde god vekst, og da vi i 2005 lanserte den røde Chili-serien eksploderte salget. I 2009-2010 hadde vi i Norden opp mot én milliard svenske kroner i omsetning, sier Wollan.
OBH Nordica har mange prosjekter gående, men det presiseres at de ikke endrer seg bare for endringens skyld.
– Vi revitaliserer uttrykket vårt, med alt fra logo, endring i design på emballasje, stil og tone i kommunikasjonen, kort sagt hele merkevareplattformen, sier Hilde Cecilie Henriksen.
Selvgående stab
Hun er nyansatt markedssjef i Norge, med bakgrunn fra merkevarebygging og detaljhandel. Hun har vært ansatte i reklamebyrå, McDonalds Norge, Statoil fuel and retail med ansvar først for Norge siden Skandinavia med 1.500 bensinstasjoner, hun var også delaktig i omprofileringen av Statoil internasjonalt i 2005. I Plan Norge var hun kampanjesjef og arbeidet med å skaffe nye faddere, og hun hadde ansvaret for den kommersielle biten av artistgallaen.
– Vi er en liten bedrift med få ansatte, og er avhengig av å ha sterke og selvgående medarbeidere, sier Wollan til fagbladet Elektronikkbransjen.
– Norge er et modent marked i småelektrisk sammenheng, og det kreves derfor en annen tilpasning av det vi gjør her enn i de andre landene. Samtidig er vi en del av OBH Nordica i Norden, slik at det vi gjør skal være gjenkjennbart, sier Henriksen.
Sous-Vide
Et skritt på veien mot den ønskede premiumposisjonen, er lanseringen av Sous-Vide-produkter.
– Vi kommer i september med en Sous-Vide-maskin som åpenbart ligger høyt kvalitetsmessig. Da vi startet med vakuumeringsmaskiner, var hovedfokuset å bedre holdbarheten på matvarene. Vi lanserte produkter i et komplett konsept, med oppnåelige priser og produkter som er tilgjengelige for alle. Men vi merket raskt at markedet ønsket noe mer, og utvider nå porteføljen med en Sous-Vide-koker med kapasitet på ni liter. Den har dessuten integrert sirkulator, og dette er noe folk ofte ikke får med seg når de sammenligner ulike produkter på markedet. Prismessig betyr funksjonen mange tusen kroner i forskjell hos andre leverandører. Denne holder vannet i bevegelse, for å gi en jevn varmefordeling. Vi kommer til å legge oss lavt når man ser på produktene som allerede finnes i markedet, med en pris på 4.000 kroner. Vi ønsker å gjøre alle proffe kokkers hemmelighet tilgjengelig for hjemmekokken. Kokeren har også et svært praktisk system, med en slange som gjør det enkelt å tappe vannet i utslagsvasken, sier Wollan.
92 nye produktlinjer
Samtidig lanserer OBH Nordica en ny vakuumeringsmaskin, med integrert rull og kutter. Den har marineringsfunksjon, og vil koste 2.000 kroner.
– Vi lanserer 92 produktlinjer i høst, og slår blant annet et slag for kjøkkenmaskiner. Her utvider vi Hercules-serien vår med nye farger, blant annet i kopper. Zeus er faren til Hercules i den greske mytologien, og er en større modell. Huset er i støpt aluminium, bollen på 6,7 liter i stål, og motoren er på 1.500 watt. Dette er definitivt et alternativ til markedslederen, med fire uttak til tilbehør. Alt tilbehør vi selger i dag passer også til denne. Prisen er 5.000 kroner, og den kommer i fargene glanslakkert sort og krem, sier Wollan.
Smoothie Twister
Et produkt Henriksen brenner for, er Smoothie Twister. Dette er en liten blender, der man kan skru et lokk med drikke-tut på beholderen på 0,6 liter, og ta den med på tur eller trening. Motoren er på 300 watt, men beholderen er såpass liten at den enkelt skal kunne knuse is og frossen frukt. Prisen er 400 kroner.
Automatisk manuell
– Vi har sett at filterkaffe er kommet tilbake som en viktig varegruppe. Mange har en form for porsjons- eller automatisk kaffemaskin, men har man mange gjester på besøk trenger man en slik. Dessuten foretrekker mange filterkaffe fremfor de andre kaffesortene, og vi kommer derfor i høst med Gravity-serien. Her kokes vannet opp i en beholder over filteret, for siden å slippes ned på kaffen – slik vi kjenner det fra de manuelle kaffetrakterne. Den er selvfølgelig godkjent av NKI (Norsk kaffeinformasjon), og lanseres nå til høsten til 1.500 kroner, sier Wollan.
Gravity-serien består også av vannkokere og brødristere, ifølge Wollan er design og utførelse eksklusivt, i seks farger.
Panner og gryter
Panner og gryter er blitt en stadig viktigere kategori for OBH Nordica, og ifølge Wollan er produktene viktige med tanke på byggingen av varemerket.
– Kvaliteten er svært god, og man ser dem stadig vekk brukt i TV-produksjoner. Den første innovasjonen vi kom med, var å plassere en sil i lokket slik at det ble enklere å tømme av vannet. Da vi lanserte Supreme Steel, og kjørte den hardt på TV, løsnet det veldig. Suksessen vedvarer, og vi har i dag fire Supreme-serier. Vi selger dem over alt, i kjeder som Jernia, Expert og Elkjøp, sier Wollan.
– Hvilke andre produsenter liker dere å sammenligne dere med i denne kategorien?
– Vi ser på Høyang som en av flere store konkurrenter, men vi står ikke av veien kvalitetsmessig sammenlignet med det beste på markedet, sier Wollan.
Keramisk slippbelegg
Eco Kitchen-serien består av fargerike panner og kasseroller. Disse skal være utstyrt med et keramisk belegg av svært høy kvalitet.
– Mange har forsøkt å kopiere dette, med vekslende hell. De kan brukes ved svært høy varme, uten at belegget blir ødelagt, takket være at vi har funnet frem til et svært godt keramisk belegg. Nå tar vi dette videre, og lanserer høykvalitetsserien Rustic Evolution. Dette er lette jernpanner, med alle egenskaper man kjenner fra svært gode jernpanner – men til halve vekten – i lekkert design. De kommer i flere størrelser fra 20 til 30 centimeter, i tillegg til wok og en 5-liters gryte, sier Wollan.
Andre produktnyheter er et reisestrykejern med damp, dampgeneratorer, luftfuktere i flere størrelser, samt massasjeseter.
Eget Kina-kontor
Wollan sier OBH Nordica bruker mye tid og ressurser på produktutvikling.
– Det vi leverer må være tilpasset nordiske forhold og sluttbrukerne her. Vi har et Kina-kontor med 20 ansatte som arbeider med å kvalitetssikre produksjonsstedene våre, også at vi ivaretar arbeidernes rettigheter og sikkerhet. Vi kan bruke halvannet til to år fra vi starter med et produkt til det lanseres. Ting kan se svært like ut, men vi bytter ut komponenter og gjør små og store endringer slik at det holder kvaliteten vi ønsker og dekker kravene som finnes her. Vi skal levere over det forventede når det gjelder kvalitet. Spesielt på varme produkter, som kaffetraktere og vaffeljern, er dette viktig. Vi brukte lang tid på vakuumeringskonseptet vårt, og Sous-Vide-maskinen har det også tatt lang tid å utvikle, sier Wollan.
– Har dere her i Norge noen innvirkning på hvilke produkter som kommer i sortimentet?
– Absolutt. Vi er ofte i møter med produkt- og designavdelingen i Stockholm, sier Wollan.
Sponser Master Chef
Den nye markedssjefen forteller at OBH Nordica skal bli tydeligere i markedsføringen.
– En av våre hovedsatsinger er at vi er hovedsponsor av Master Chef på TV3, der Eyvind Hellstrøm er programleder. Vi har fylt TV-kjøkkenet deres med våre produkter, med kjøkkenmaskiner, kniver, knivblokker og alt det småelektriske. Fem av våre produktserier blir trukket frem; Hercules-kjøkkenmaskinen i alle farger, First Kitchen-serien med småelektriske produkter, Supreme Steel, Supreme Ceramics og Eco Kitchen. Serien består av 44 episoder, og vil bli vist mandag til torsdag i beste sendetid, med reprisesendinger senere. Dette er en ren norsk produksjon, og er vår største satsing noen sinne. Vi gjør tilsvarende satsingene også i Sverige og Finland, sier Henriksen.