Administrerende direktør William Hamilton. Foto: Reclaimit

FIRE AV FEM VIL REPARERE

Fire av fem svensker som handler på nett kan tenke seg å reparere en vare med garanti, i stedet for å kjøpe nytt, viser ny undersøkelse.

Publisert Sist oppdatert

Det er Novus som har gjennomført undersøkelsen for det svenske ettermarkedselskapet Reclaimit, heter det i en pressemelding sendt ut i forkant av EUs kommende lov om retten til å reparere.

Reclaimit har blant annet utviklet dataløsningen som brukes av OmBrukt AS, Stiftelsen Elektronikkbransjens datterselskap for sirkulærøkonomi.

Faktisk er vi forbikjørt av Norge, som har gått i bresjen for å utvikle en sirkulærøkonomi

Produktene de fleste i undersøkelsen (60%) kan tenke seg å reparere, er hjemmeelektronikk, fulgt av møbler (46%) og innredning (37%).

Barnefamilier er mest interessert i å reparere hjemmeelektronikk (66%), mens andelen blant unge fra 18-29 år er 61 prosent.

De viktigste faktorene som ifølge undersøkelsen vil få svenskene til å ombruke, er først og fremst billigere reparasjoner (57%) og enklere håndtering (45%).

– Det er tydelig at svenske forbrukere vil reparere i stedet for å kjøpe nytt, sier administrerende direktør Wilhelm Hamilton i Reclaimit, i pressemeldingen.

– Dessverre er dette vanskelig her i Sverige, da håndteringen av reparasjoner og ombruksprodukter ikke er skikkelig kommet i gang. Faktisk er vi forbikjørt av Norge, som har gått i bresjen for å utvikle en sirkulærøkonomi for hjemmeelektronikk, sier Hamilton i pressemeldingen.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 5/2022, som ble distribuert 12. oktober. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS