Han er innehaver av Pema Miljøteknikk AS, som
ligger i Vestfold langs E18 ved avkjøringen til Tønsberg. Under Vårkonferansen nr.
30, som Stiftelsen Elektronikkbransjen arrangerer på Kiel-båten i slutten av
april, holder han et foredrag om fordelingen av arbeidsoppgaver i verdikjeden
forhandler, leverandør, sluttkunde og verksted.
VÅRKONFERANSEN
I mai 1992 samlet verkstedgruppen i
ElektronikkForbundet, som i dag er en del av Stiftelsen Elektronikkbransjen, 60
deltakere til seminar på Kiel-fergen M/S Kronprins Harald. «Vårkonferansen» ble
først gang brukt som begrep i 2002, i og med at handlerne den gangen ble
inkludert. Siden har dette vært navnet på arrangementet, som siden 1992 er
blitt arrangert hvert år, med unntak av pandemiårene 2020 og 2021. Årets utgave
er altså nr. 30 i rekken.
– Vi på verkstedsiden må ha grunnleggende kompetanse,
kapasitet og god verkstedstruktur. Leverandøren må på sin side ha teknisk
materiale, støtte og delelogistikk på plass. Leverandørene har satt mange
tjenester ut av landet, og hos enkelte leverandører opplever vi dette som
problematisk. For bransjen er ansvaret felles plattformer og like rutiner, og
her begynner det å skje mye feil, siden man må forholde seg til stadig flere og
ulike løsninger. En verdikjede er aldri sterkere enn det svakeste ledd, og her
må alle ta ansvar, sier Petterson.
Han kommer innom flere problemstillinger og forslag til
løsninger, og får lenger ned i artikkelen svar fra leverandørene og
forhandlerkjedene som er til stede under Vårkonferansen, men først lar vi
Petterson fortelle litt om seg selv:
Annonse
48,5 mill. i 2022
Man må forholde seg til stadig flere og ulike løsninger
– Jeg begynte så smått på verkstedet til min far
da jeg var seks år, har siden jeg var 13-14 år tatt del i utviklingen, og er fjerde
generasjon som driver innen service. Min oldefar startet Pelles verksted, som
siden ble solgt av min far. I dag eier Pelles verksted og vi i Pema
Miljøteknikk 50 prosent hver i samarbeidet Pelle og
Pema Ombruk AS. Siden 2011 har jeg vært styremedlem i Elesco Norge, sier
Petterson.
Pema Miljøteknikk ble etablert i 1982, har i dag 32 ansatte,
og omsatte i 2022 for 48,5 millioner kroner.
– Vi er en servicebedrift som også
driver med salg, og utfører årlig 30.000 serviceoppdrag innen hvitt, brunt og
industriprodukter. Vi driver serviceformidling, er lærlingebedrift, har høyt
fokus på kvalitet og grønn innovasjon, og selger velkjente og kvalitetssterke
merker som Miele og Kärcher, samt nye produkter som robotgulvvaskere og
ozonvann som erstatning for såpe, sier Petterson.
Pema Miljøteknikk er med i verkstedkjeden Elesco Norge, som
ifølge Petterson etter reetableringen som aksjeselskap i 2011 er blitt en
ledende serviceaktør innen hvitt og brunt.
Annonse
– Kjeden er eid av medlemsverkstedene, og dette skaper et
positivt engasjement i hele verdikjeden. I 2022 omsatte Elesco for 330
millioner kroner, med et fornuftig resultat. Det er åtte ansatte ved
kjedekontoret, og et aktivt styre. Vi er i gang med å etablere støttetjenester
for medlemsverkstedene, for at verdikjeden skal bli strammere og bedre, sier
Petterson.
Besatt av responstid
Så tilbake til temaet for foredraget: Hvordan
gjøre service billigere og bedre?
Petterson svarer slik:
– Vi oppfatter at leverandørene er helt besatt av
responstid, TAT, men er dette noe kundene i alle sammenhenger ønsker? Ved vårt
verksted begynte vi med brunevareservice i september, og jeg er ennå ikke
kommet over at vi byttet ut en TV på 85 tommer på grunn av én grønn prikk i
skjermen. Må en vaskemaskin repareres fordi sluttfanfaren ikke lenger spilles
av? Her må vi finne bedre løsninger for miljøet og stadig mer miljøbevisste
forbrukere, sier Petterson og stiller et ledende spørsmål:
Vi oppfatter at leverandørene er helt besatt av responstid
– Står bilen på verksted mens de for eksempel venter på en
ny bakskjerm? Produktet må stå hos kunden, og det er fullt mulig med lokale
verksteder. En TV med grønn prikk må kunne stå hos kunden i påvente av deler, og
hvis den er levert til en butikk må forhandler/leverandør dekke utkjøringen i
påvente av deler. Besparelsen er tusenvis av unødige krediter i løpet av året,
og et bedre miljø, sier Petterson.
Han sier logistikk er blitt et økende problem de senere
årene, fordi deler ikke er tilgjengelig.
Annonse
– Vi opplever ofte at deler er i rest eller på avveie, fordi
de transporteres over større avstander, der mer kan gå galt på veien, sier
Petterson.
Han sier det er vanskelig for et verksted å raskt nok fange
opp avvik, og at dette fører til dårlig service.
Teknologien finnes
– Dette er tidkrevende for verkstedene, og krever
ofte dialog med leverandøren for å finne løsninger. Enkelte leverandører er mer
rigide enn andre; er en del forsvunnet på veien, må vi bestille den på ny, og vi
bruker mye tid i kompliserte systemer for å søke kredit, sier Petterson.
Han foreslår denne løsningen:
– Leverandøren sørger for automatisert kontroll på sine
forsendelser, varsel ved avvik, og håndtering av disse uten ulempe for verkstedet.
Verkstedet må videre få informasjon om avvik og løsning. Denne teknologien er
allerede tilgjengelig, og resultatet vil være bedre opplevd service for
sluttkunden, og en betydelig redusert reparasjonstid, sier Petterson.
Teknologien er allerede tilgjengelig, og resultatet vil være bedre opplevd service
Han sier verkstedene hos de fleste leverandører får bonuser
basert på responstid.
– Dette betinger at alle forutsetninger er til stede. Sliter
en leverandør med at delenettsiden er nede, kanskje i flere dager, får ikke
verkstedet bestilt deler. Dermed oppnår ikke verkstedet bonus, og vi bruker mye
tid på unntakshåndtering. Løsningen er å endre bonusbetingelsene i den aktuelle
perioden, for eksempel ved at den økes fra sju til tolv dager, sier Petterson.
Han minner om at verkstedene utad er leverandørenes
representanter.
– Elesco kartlegger i dag alle verksteder, og det er store
avvik. Det er vi som sitter igjen med regningen, på vegne av leverandørene, og
verkstedene blir ikke stimulert til å ta riktige beslutninger. Leverandørene ville
spart mye på å sikre verkstedene når det er tvist med kundene. Skal vi lykkes,
er det bedre å adressere tidstyver og unødige kostnader, fremfor stadig å kreve
bedre betalt. Vi ønsker å komme i dialog med
leverandørene, for å skape mer rasjonelle løsninger. Får vi til dette, kan vi
sammen få til bedre og rimeligere service, sier Petterson.
Positiv respons
Han får umiddelbar respons fra salen. Først
Per-Johan Brekke, som er servicesjef for Nord-Europa i BSH:
– Det hadde vært interessant å diskutere dette. Jeg liker
vinklingen; at vi sammen kan finne mer rasjonelle løsninger, der verkstedene
kan drive produktiv service. Hvis leverandør, handlere og servicepartnere er
samkjørte, lykkes vi bedre i forhold til kundene. Leverandøren må levere
dokumentasjon, service og deler, som gjør det mulig å reparere første gang,
sier han.
Herleik Dalen, i Dalens Elektronikkservice:
– Vi slåss mot leverandører som ikke har noen forståelse for
eller intensjon om å gjøre noe for oss. Jeg mener at salgsleddet må være mer på
banen, for å finne en bedre løsning.
Salgsleddet må være mer på banen
Lorentz Jacobsen, ettermarkeds- og servicedirektør i Elkjøp
Nord-Europa:
– Jeg er den første til å invitere til samarbeid. De seneste
12 månedene har vi kompensert mer enn 1,2 millioner ganger på grunn av for lang
servicetid.
Peer Christian Nykmark, logistikk-, support- og
ettermarkedskoordinator i Power Norge:
– Vi kompenserer enorme summer til kundene. Det er stor
forskjell på leverandørene, og hvordan de vil ting skal gjøres. Vi skulle hatt
en mer strømlinjet måte å ordne ting.
Kjetil Petterson:
– Hvis vi kan kommunisere med kundene, er de fleste
medgjørlige og villige til å vente noen uker ekstra. Kunden kan bli ordentlig
provosert hvis et produkt byttes ut på grunn av en filleting, og det blir
stadig flere av disse kundene.
Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen
Elektronikkbransjen:
– Det virker som alle ønsker det samme, at sluttkundene skal
være fornøyde. Dette kan være et arbeid for Elektronikkbransjen, og vi vil
absolutt ta tak i dette.