Nordmenn kjøper flest PC-sekker

Bildet av Ola Dunk med nisselue og ryggsekk må revideres. Nå er lua erstattet med en datamaskin.

Det amerikanske selskapet Targus leverer utstyr til bærbare datamaskiner. Når det gjelder vesker og sekker, utgjør ryggsekkene 30 prosent av omsetningen i Norge. Tilsvarende tall i andre land er 23 prosent i Sverige, 21 prosent i Danmark, 13 prosent i Finland og åtte prosent i Nederland.

– Vi er mer vant til å gå med ryggsekk i Norge, men vi ser at de kommer etter ute i Europa. Salget av PC-ryggsekker har steget med 648 prosent på fem år, og derfor lanserer vi nå en rekke nye, utradisjonelle ryggsekkmodeller, sier salgssjef Carl Erik Holst Pedersen i veskeprodusenten Targus.

Han tilbakeviser vårt spøkefulle spørsmål om han ikke blir ertet av sine skandinaviske kolleger på grunn av fenomenet.

– Tvert i mot, de bare misunnelige fordi vi er så flinke til å selge sekker. Vi har hatt tidenes beste november i Targus’ historie i Norge, og den største økningen har vi hos detaljhandelen der vi nå samarbeider med alle de største og viktigste kjedene, sier Holst Pedersen.

Han forteller at Targus lagde verdens første bæreveske til PC, og at de har livstidsgaranti på produktene sine.

– Vi har utviklet stadig nye beskyttelsessystemer, og leverer stadig mer avanserte produkter. Det er ikke selve datamaskinen folk er redd for lenger, men de verdifulle dataene som ligger på den. Den store kostnaden hvis maskinen blir ødelagt, ligger i å gjenskape data og sette opp den nye maskinen, sier Holst Pedersen.

Forhold til sekken

Han mener ryggsekk er en god måte å transportere datamaskin og tilbehør på, uten at man bærer seg skjev. Han tror man i Norge har et annet forhold til ryggsekken enn i resten av Skandinavia og Europa:

– Jeg er selv fra Tuddal i Telemark, og husker godt at folk fra subygda (sør i bygda) gikk en times tid for å komme seg til butikken – med sekk på ryggen til å bære varene hjem i. Det er ikke mange over 85 på landsbygda i Norge som går på butikken uten ryggsekk, sier Holst Pedersen.

Han mener vi skiller oss ut fra nabolandene ved å være mer friluftsinteressert og mindre formelle:

– Det er like selvfølgelig for en dansk eller svensk direktør å slenge seg på sykkelen med ryggsekken på ryggen, smiler Holst Pedersen.

Den store etterspørselen etter sekker har fått Targus’ designere til å utvikle modeller som passer til ulike livsstiler og krav. Targus har i dag 15 ulike sekker i sortimentet.

– Det er viktig at sekken ikke bare signaliserer datamaskin og arbeid, for i dag bærer alle typer mennesker rundt på PCen hele tiden, også i fritiden. Vi mennesker vil gjerne vise hvem vi er og hva vi står for, og det gjør vi også gjennom hvilken PC-sekk vi har, sier Carl Erik Holst Pedersen.

Powered by Labrador CMS