VIL FORTSATT SPILLE EN VIKTIG ROLLE

– Norge er et av de sterkeste gaming-landene i verden og et av våre viktigste marked, sier Dan Sønderskov i SteelSeries.

Publisert Sist oppdatert

Han er nordeuropeisk marketingsjef, og viser til at Norge har en lang og stolt historie spesielt innen spill som Counter-Strike.

– Vi har i mange år sponset de nordiske lagene, og har alltid hatt tette bånd til norske gamere. Vi har spennende planer som garantert vil interessere våre norske kunder, sier Sønderskov.

SteelSeries ble etablert i København i 2001, under navnet Soft Trading, av den danske gründeren Jacob Wolff-Petersen. I 2007 byttet selskapet navn til SteelSeries, i 2008 kjøpte de amerikanske Ideazon som utvikler og produserer spillutstyr, og i 2012 solgte Wolff-Petersen ifølge avisen Børsen 70 prosent av firmaet til det amerikanske investeringsfondet Catterton Partners for 306 millioner danske kroner. Kinesiske ClearVue Partners har også investert i selskapet.

Siden vi er et nordisk selskap appellerer produktene våre særlig sterkt til gamere her hjemme

Hovedkvarteret ligger i dag i Chicago i USA, selskapet har i tillegg kontorer i Danmark og Taiwan.

– Hva er SteelSeries posisjon i markedet?

– SteelSeries er det ledende varemerket i Norden på spillmarkedet, og har vært det i mange år. Siden vi er et nordisk selskap appellerer produktene våre særlig sterkt til gamere her hjemme, mye fordi vi har utviklet produktene med utgangspunkt i nordisk design og funksjonalitet. Dette er i hvert fall tilbakemeldingene jeg får fra kunder og partnere når jeg reiser rundt i Norden, sier Sønderskov.

– I hvilke kanaler selges produktene deres i Norge?

– Vi er tilstede i de fleste kanaler, som Komplett, Elkjøp, Spaceworld Soundgarden og mange flere.

Av og for spillere

– Hvilken profil vil SteelSeries ha?

– Vi vil fortsatt være gaming-spesialisten. Selskapet ble opprettet med utgangspunkt i gamere, vi har ansatte som selv er gamere, og dette er essensielt for at vi fortsatt skal kunne utvikle de riktige produktene. Jeg håper folk opplever dette når de tenker på SteelSeries, og ser og kjenner på produktene våre. Ta for eksempel spillmusen Rival 700, der vi tilbyr så mange muligheter både i selve produktet og programvaren, at man kan spille som man vil, uten begrensninger.

– Hvem er den typiske kunden deres?

– Folk som setter pris på design og funksjonalitet, til en pris som overgår forventningene. Vi har produkter i de fleste prisklasser, men det er en grense for hvor rimelig produktet kan være hvis det skal leve opp til de kravene både vi og kundene stiller til et SteelSeries-produkt. Samtidig har vi dyrere produkter i alle kategorier, der ytelse er det viktigste.

– Har dere planer om å utvide porteføljen til andre kategorier?

– Vi har i løpet av det seneste året utvidet med to produktgrupper; konsoll-hodesett samt kontrollere til både Android og Apple. Vår nye Nimbus-kontroller har vi utviklet for Apple, og denne er fullt ut kompatibel med Apple TV. Vi har store forventninger til denne, etter hvert som stadig flere vil spille på denne plattformen. Vi har også lansert en konsoll-linje basert på vårt mest kjente PC-hodesett gjennom tidene, men med fokus på både PlayStation- og Xbox-kompatibilitet.

Industri- og UX-design i DK

– Hvor skjer forskning og utvikling?

– Vi har tre lokasjoner som driver med dette; Chicago, Taiwan og København, med rundt 50 dedikerte ansatte som arbeider med utvikling av både soft- og hardware. I København har vi en avdeling som driver med industri- og UX-design, så produktene våre blir i høy grad fortsatt utviklet her i Norden. Det er viktig for oss at vi er tro mot våre nordiske røtter, og fortsatt lager spillutstyr tett på våre kunder, sier Sønderskov.

På SteelSeries’ nettsider presenterer de flere milepæler for selskapet: I 2001 lanserte de den første musematten med frostet glass; Icemat. I 2003 begynte e-sport å vokse, og laget SK Gaming vinner en av verdens første Counter-Strike-turneringer med tastaturet SteelSeries 4G. Året etter lanseres musematten QcK, som totalt er solgt i 5,5 millioner enheter. I 2005 kommer hodesettet 5H, som ifølge SteelSeries har en så god lydkvalitet og gir spillerne så store fordeler at det er kalt jukse-hodesettet. I 2006 kommer selskapet med det første mekaniske spilltastaturet; 6G. I 2008 lanserer de den første spesialutviklede flerspiller-musen for MMO, som er en forkortelse for MMORPG (Massively Multiplayer Online Role Playing Game). MMO omfatter rollespill (MMORPG), sanntidsstrategispill (MMORTS) og førstepersonsskytespill (MMOFPS). Året etter blir Fnatic, sponset av SteelSeries, det mesttjenende Counter-Strike-laget. Musen Sensei lanseres, og er ifølge selskapet markedets beste når det gjelder muligheter for tilpasninger og ytelse. I 2013 blir Siberia V2 tidenes mest solgte spillhodesett, og i 2014 lanseres SteelSeries Stratus, den første blåtannkontrolleren for iOS-enheter. Alt dette ifølge SteelSeries nettsider.

11,5 millioner USD i premier

Vi nærmer oss våre dager. I fjor kom SteelSeries med Sentry som skal være den første øyestyrte kontrolleren for spillere, PC Gamer kåret H-Wireless til tidenes beste trådløse spillhodesett, og e-sport-laget Fnatic LoL vinner sin 22. seier på rad uten tap, med SteelSeries-produkter. Den 8. august innkasserer laget Evil Geniuses 6,6 million USD, tidenes største e-sport-pris, i turneringen The International 5, med SteelSeries-utstyr.

Siden årtusenskiftet har SteelSeries ifølge sine nettsider vært en drivende kraft innen e-sport og profesjonell gaming. De sponset de første proffspillerne, har utviklet utstyret de bruker, og i fjor innkasserte SteelSeries-lagene premier for over 11,5 millioner USD.

– Forholdet vårt til profflagene er mer enn ren sponsing. Vi er partnere, og samarbeider tett for å utvikle produkter som tilfredsstiller behovene til spillere på alle nivå, heter det på nettstedet.

Apex M500

Blant nyhetene fra selskapet vinner vi det mekaniske spilltastaturet Apex M500, med Cherry MX Red mekaniske brytere som skal tåle mer enn 50 millioner klikk. Alle trykk skal registreres med full Anti-Ghosting og N-Key Rollover, som krever liten kraft og har et aktiveringspunktet som skal gi dramatisk bedre spillresultat. Når det gjelder designet, har SteelSeries lagt vekt på at tastaturet ikke skal se ut som det er kommet gjennom en portal fra fremtiden.

– Vi har utformet Apex M500 for å få jobben gjort. Den slanke og minimalistiske designen gir deg alt du trenger i et profesjonell spilltastatur, uten unødvendige designfinesser, heter det fra selskapet.

De har likevel utstyrt Apex M500 med justerbare blå lysdioder under hver enkelt tast, som skal gi god synlighet. Tastaturet er laget i holdbar plast, forsterket med en herdet stålplate. Når det gjelder brukertilpasning, kan alle taster stilles inn til ønsket funksjon. Pris: 1.100,-

Siberia 800

SteelSeries Siberia 800 er et trådløst spillhodesett, som kommer med to oppladbare Li-ion-batterier på 1000 mAh. Det ene kan lades mens man spiller med det andre, og de kan byttes under bruk. Siberia 800 har tre virtuelle Dolby surround-teknologier (Dolby Digital, Dolby Headphone og Dolby Pro Logic IIx lydforbedring), og den lukkede baksiden med øreputer som skal tilpasse seg ørene skal isolere for støy. Hodebøylen er polstret, og skal sammen med øreputene gi god komfort. Hodesettet kontrolleres via mottakeren eller egne kontroller på den venstre klokken. Den trådløse RF-mottakeren har en oled-skjerm, og radiofrekvensen på 2.4 GHz skal gi opptil 10 meter rekkevidde. Kompatibel med PC og Mac, Xbox 360, PlayStation 4 og 3, Apple-TV, Roku, hjemmekinosystemer og håndholdte enheter.

Spesifikasjoner: 40 mm høyttalerelement, 20 Hz-20 kHz responsfrekvens, 108 dB lydtrykknivå, 32 Ohm motstand (hodetelefoner), 100 Hz-10 kHz responsfrekvens (mikrofon), -44 dB følsomhet (mikrofon) og 2.200 Ohm motstand (mikrofon). Fembånds equalizer, Sound Share for å dele lyd med andre, ChatMix og LiveMix for å balansere nivå mellom chat and lyd samt inntrekkbar retningsmikrofon med led-indikator for demping. Pris: 3.300,-

Siberia 840

Den 8. august lanserte SteelSeries Siberia 840, det nye flaggskipet i 800-serien. Spesifikasjonene er de samme som på Siberia 800, men i tillegg kommer blåtann og integrasjon med SteelSeries Engine som tidligere kjørte isolert sammen med transmitteren.

– Listen over funksjonalitet vil nærmest ingen ende ta – og med Siberia 840 er den blitt lenger takket være Bluetooth-forbindelse og mulighet for tilpasninger i SteelSeries Engine 3-programvaren, heter det i en pressemelding.

Ifølge nordisk markedssjef Dan Sønderskov er Siberia 840 ikke bare ”fantastisk til gaming, men også ideelt til trådløs avspilling av musikk eller håndfrie telefonsamtaler”.

Den trådløse forbindelse ivaretas av senderenheten, som samtidig fungerer som kontrollsenter.

– Siberia 840 fungerer kort sagt til enhver plattform og i ethvert miljø. Hvis det er mange andre trådløse enheter i nærheten er heller ikke det noe problem – takket være SteelSeries' unike teknologi, kan hodetelefonene kontinuerlig skifte mellom trådløse kanaler, for å unngå interferens og levere en 100 prosent forsinkelsesfri forbindelse, heter det.

I første omgang kan Siberia 840 kjøpes i SteelSeries nettbutikk, til 3.300 kroner.

Rival 700

SteelSeries Rival 700 spillmus skal gi suveren respons og gode tilpasningsmuligheter med modulære komponenter inkludert skiftbare overflater, sensorer for både optisk og laser og skiftbare kabler. De sju knappene kan tilpasses etter behov. På den innebygde oled-skjermen kan man se innstillinger, statistikker, forhåndsdefinerte makroer og monokrome GIF-animasjoner. Innebygde motorer kan defineres for å gi tilbakemeldingen for hendelser i eller utenfor spillet. Hyppighet og intensitet kan justeres. En 3360 optisk sensor skal gi stor nøyaktighet, med en justerbar oppløsning opp til 12.000 CPI (Counts Per Inch). Scrolle-hjulet og SteelSeries-logoen har lys i mer enn 16,7 millioner farger. Med SteelSeries Engine 3-programvaren kan lyset synkroniseres med andre SteelSeries Prism-enheter. Pris: 1.000,-

Powered by Labrador CMS