Han er administrerende direktør i Stiftelsen
Elektronikkbransjen, og er både arrangør og konferansier under konferansen som
går av stabelen på Kiel-båten fra 19. til 21. april.
I forkant av arrangementet har verkstedkjedene Elesco
Norge og ES-kjeden egne medlemsmøter, før begge stiller sterkt på seilasen til
Tyskland.
– Dette er viktig for oss som bransjeforening,
siden det å skape møteplasser og gi faglig påfyll er blant våre oppgaver. Det
er blitt en tradisjon at Elesco stiller med et større antall deltakere på
Vårkonferansen, og at ES-kjeden i år for første gang gjør det samme er selvsagt
viktig for posisjonen til arrangementet, sier Røsholm.
Annonse
Verkstedkjedene
ES-kjeden har 27 medlemsbedrifter, og på
generalforsamlingen før avgang fra Oslo ble styret gjenvalgt. Her sitter Brede
Jørgensen (B. B. Elektroservice, Skien), Frank Hegland (Elektrofiks, Vennesla),
Svein Ove Hebnes (Hebnes Elektroservice), Frode Espnes (Espnes Apparatservice,
Trondheim) og Leif Skaar (ServiceCompaniet, Oslo).
På Elesco Norges møte før Kiel-konferansen, ble Christoffer
Hamer valgt som ny ekstern styreleder, etter Tom Lien. Hamer er en av
grunnleggerne av Temptech, der han var daglig leder inntil han gikk av i mai i
fjor.
Jeg kjenner Elesco Norge svært godt fra min tid som leverandør, og gleder meg til å være med på veien videre
– Jeg kjenner Elesco Norge svært godt fra min tid som
leverandør, og gleder meg til å være med på veien videre, sier Hamer til
fagbladet Elektronikkbransjen.
Annonse
Elesco Norge har 29 verksteder med over 250 teknikere, og en
egen administrasjon på Hagan i Nittedal.
– Sammen med et svært aktivt styre sørger vi for driften av
kjeden, og nytt siden januar er et eget kundesenter som svarer på telefoner til
verkstedene, sier daglig leder Kjell Roar Unes.
I tillegg til Hamer består det nye styret av Kjetil
Petterson (Pema Miljøteknikk, Tønsberg), Linda Birkelid (C&V teknikk,
Åsane), Kristian Mathiassen (Elrep, Bryne), Frank Helstad (Elesco Trondheim) og
Liv-Anne Svendsen (Elesco Norge, Skytta).
Økt deltakerantall
– I år er det 66 bransjefolk med, en positiv
økning fra 62 i 2022 og 63 i 2023, og vi håper selvsagt enda flere blir med
neste år. Det er bare å sette av 25. til 27. april 2025, sier Røsholm.
En fast deltaker og foredragsholder gjennom mange år, er
advokat og partner Kyrre W. Kielland i Ræder Bing advokatfirma.
Annonse
– Vi får daglig henvendelser fra våre medlemmer med
juridiske spørsmål. Der vi selv ikke kan svare, setter vi dem i kontakt med vårt
partnerselskap Ræder Bing. Her får de en halvtimes gratis telefonstøtte, og
hvis ikke det er nok har vi en avtale om rabatterte priser for våre medlemmer,
sier Røsholm.
VÅRKONFERANSEN
I mai 1992 samlet verkstedgruppen i
ElektronikkForbundet, som i dag er en del av Stiftelsen Elektronikkbransjen, 60
deltakere til seminar på Kiel-fergen M/S Kronprins Harald. «Vårkonferansen» ble
først gang brukt som begrep i 2002, i og med at handlerne den gangen ble
inkludert. Siden har dette vært navnet på arrangementet, som siden 1992 er
blitt arrangert hvert år, med unntak av pandemiårene 2020 og 2021. Årets utgave
er altså nr. 31 i rekken.
Under Vårkonferansen drar Kielland forsamlingen blant annet
gjennom moderniseringsdirektivet, endringer i angrerettloven, nye regler for
salgsmarkedsføring, og endringer i forbrukerkjøpsloven.
Moderniseringsdirektivet
– I Norge har forbrukerne hatt gode rettigheter i
mange år, og nå er EU kommet etter. Det nye EU-direktivet førte fra 1. oktober
2023 til endringer i flere norske lover. Virkeområdet for angrerettloven
gjelder ikke bare varer som er solgt, men er utvidet til å gjelde hvis varer
eller tjenester er solgt i bytte mot personopplysninger. I denne inngår en
utvidet opplysningsplikt, og dette gjelder nesten alle elektronikkprodukter
siden de fleste er tilkoplet nettet. Hvis en pris er personlig tilpasset, skal
dette opplyses før kunden trykker på kjøp-knappen, sier Kielland.
Når det gjelder bruk av førpris i markedsføring, skal dette
være den laveste prisen den næringsdrivende har anvendt i minimum 30 dager før
markedsføringen startet.
– Her er også spesialtilbud inkludert, i for eksempel
kundeklubber og verdikuponger. Enkeltstående tilbud gitt til en enkelt kunde er
ikke omfavnet av denne bestemmelsen. Er tilbudet lagt opp med ulike
prosentrabatter over en periode, gjelder førprisen da kampanjen startet. Det er
ikke et krav til at produktet faktisk er solgt til den laveste førprisen, i
motsetning til tidligere, sier Kielland.
Store bøter
Hvis en kampanjeperiode varer over lengre tid, bør det fremgå
hvor lang perioden er.
– Tidligere var det lave gebyrer ved overtredelse. I dag kan
man få opptil 4 prosent i mulkt av årlig omsetning, opp til 25 millioner
kroner. I Norge gjelder det samme for forbrukerkjøpsloven og ehandelsloven,
sier Kielland.
I dag kan man få opptil 4 prosent i mulkt av årlig omsetning, opp til 25 millioner kroner
Han viser til at Forbrukertilsynet etter sist Black Friday fikk
inn 60 klager i sin postjournal.
– Det er blitt strengere, og gebyrene er høyere. Tidligere
var det mellom 25.000 og 1,2 millioner kroner. Allerede i Markedsrådets vedtak den
9. mars 2023 ble det gitt bøter opp til 4 millioner kroner. Hva gjør du hvis du
mottar et slik krav? Vi som advokatfirma vil vurdere riktigheten av
Forbrukertilsynets vurdering, og kan i enkelte tilfeller unngå at det blir en
sak. Men, jeg tror dessverre det er slik at hvis du først har brutt reglene,
kommer det til å bli mye dyrere enn tidligere, sier Kielland.
Forbrukerkjøpsloven
Den nye forbrukerkjøpsloven trådte i kraft fra
nyttår.
– Nå har selger kun ett avhjelpsforsøk per vare, mens det tidligere
var minst to forsøk per mangel. Dette harmonerer veldig dårlig med ønsket om at
flere varer skal repareres. I praksis kommer man imidlertid til å ha to
avhjelpsforsøk på elektronikk, av hensyn til miljø og bærekraft. Loven omfatter
også digitale ytelser, og appen som brukes. Hvis kunden selv kan velge å laste
ned appen, gjelder ikke forbrukerkjøpsloven, og det er derfor å vente at
produkter kommer med færre apper forhåndsinstallert enn tidligere, sier
Kielland.
Ifølge den nye forbrukerkjøpsloven er det ikke lenger lov å
selge varen med «som den er»-forhold, og eventuelle forbeholde må være
spesifikke.
Cybersikkerhet
Neste person på scenen er Amund Lier i PwC, som
sier de er langt mer enn advokathus og revisjonsselskap. Hans foredrag skal
handle om enhetene vi har rundt oss, og hvordan disse kan utgjøre risiko (og
muligheter), samt hvordan sikre egen bedrift.
– Det finnes i Europa rundt 3,5 milliarder tilkoplede
enheter, og det er ventet at antallet i 2030 er det dobbelte. Dette er enheter
som skal hjelpe oss, men de utsetter oss også for endel farer, sier Lier.
Han har tidligere arbeidet i 20 år i Telenor, der han blant
annet var produktsjef for SafeZone fra idé og frem til ett år etter lansering.
– I PwC har vi en gruppe etiske hackere, i det som kalles et
RedTeam. De har som oppdrag å forsøke å hacke seg inn hos våre kunder, og en
typisk sårbarhet er passordene som blir brukt. Dette viser spennvidden vi har
fra det helt tekniske og opp til overordnet ledelse og styring av sikkerhet,
sier Lier.
Han viser flere eksempler på passord, mer eller mindre
kompliserte, før han avslører at «Så gøy det er å være på båttur» er det som det
tar lengst tid å knekke.
– Gjenbruk av passord er sårbart. Hvis noen får tak i et
passord, blir de kombinert med epostadresser forsøkt brukt i ulike tjenester.
En annen trussel er manglende sikkerhetsoppdateringer, og det beste er å sette
opp at disse skjer automatisk, sier Lier.
Han sier trusselaktørene kan være spioner som målrettet er ute
etter informasjon, sabotører som gjør det for effektens del, aktivister som
kjemper for en sak, og at dersom dette virker fjernt for de fleste så utføres
de fleste angrep av kriminelle som rett og slett er ute etter penger.
Proffe kjeltringer
– Mange er opportunistiske, og tar det de finner. Noen
går etter de store, med mange kontaktflater, og ser hva de kan bruke informasjonen
til. Til slutt har vi dem som går målrettet mot bedrifter, og arbeider
systematisk, sier Lier.
Han sier menneskelige feil fortsatt den vanligste årsaken
til hendelser.
– De fleste føler de ikke er så utsatt for de første
gruppene, men kriminelle ser muligheter alle steder. De som har gjort angrep og
drevet utpressing er i ferd med å profesjonalisere seg, med spesialiser på de
ulike delen av den kriminelle virksomheten de driver. Disse
aktørene fungerer ofte som vanlige selskap med arbeidstid 8-16, sommerfest og
bonuser, sier Lier.
Kriminelle ser muligheter alle steder
Han sier det er grunn til å stille spørsmålstegn ved
sikkerheten til produktene man kjøper og bruker.
– Enkelte produkter kommer med forhåndsinnstilte passord.
Disse må alltid byttes, ruteren må holdes oppdatert, og den må sikres med et
godt passord. Passordhvelv og -huskere kan være lurt, hvis man velger en trygg
og god leverandør. Hvordan skal man ellers gå rundt og huske passordene? Det er
også lurt å deaktivere funksjoner du ikke bruker, sier Lier.
Sikkerhet for bedriften
Han sier det er viktig å tenke sikkerhet, både for
forbrukere og bedrifter.
– For bedriftene vil konsekvensene i de fleste tilfellene
bli større. Å vite hvor man er utsatt, og hvordan dette kan sikres, er derfor
viktig. Samtidig er det godt å ha en plan dersom noe først inntreffer. I en
global digital verden som er full av opportunister er alle et potensielt mål.
Nettsidene til Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) er et godt sted for å finne
informasjon, både for å forberede seg på et angrep, og hvis man blir utsatt for
et, sier Lier.
Han viser til et par kommende EU-direktiver.
– Cyber Resilience Act (CRA) krever at leverandørene følger
regelverket, mens NIS2 er en lov om digital sikkerhet. Dette er en utvidelse av
det vi har kalt sikkerhetsloven, som kommer til å gjelde mange flere bransjer,
som er viktige eller kritisk viktige. Disse er under innføring i EU, og kommer
til Norge kanskje allerede i løpet av året, sier Lier.
Andre foredragsholdere på konferansen er kjedeleder Kjell
Roar Unes i Elesco Norge og nordisk driftsdirektør Brian Asmussen i Gorenje
Group. I tillegg er det firmapresentasjoner ved Retail Repair, OmBrukt, ReclaimIT,
Beko/Grundig og Bleken Data.