Christoffer Hamer i Temptech på IFA 2019. Foto: Stian Sønsteng.

TEMPTECH PÅ FRANSKE HENDER

Den norske vinskapspesialisten Temptech er solgt til franske Frio Group. – Med dette blir vi en tøffere konkurrent, sier Christoffer Hamer.

Publisert Sist oppdatert
Administrerende direktør Didier Grychta i Frio Group med app-vinskapet E-cellar. Foto: Frio Group

Frio Group består fra før av selskap som La Sommelière, Climadiff og Avintage, som alle selger vinskap.

– Disse selskapene lever sitt eget liv i gruppen, og det kommer også Temptech til å gjøre, sier Christoffer Hamer til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han er en av de fire gründerne som etablerte Temptech i 2004, og fortsetter som administrerende direktør. Han er svært fornøyd med at de nå blir en del av Frio-gruppen.

Dette vil være veldig bra for våre eksisterende forhandlere

– Dette vil være veldig bra for våre eksisterende forhandlere, og veldig vanskelig for våre konkurrenter. Vi får et sortiment på 250 vinskap, våre nye kolleger har brukt mye penger på utvikling, og derfor kommer det mange nye og smarte modeller på markedet. I Frankrike har man fokusert mer på skap for langtidslagring, så ikke minst her blir porteføljen større, sier Hamer til fagbladet Elektronikkbransjen.

Alle blir med videre

Temptech har i dag 32 ansatte, de fleste på Borgeskogen næringsområde i Stokke, og Hamer sier alle blir med videre.

– Vi kommer også til å ansette flere. Alle selskapene i gruppen er ganske likt lagt opp, så at vi fortsetter som før vil være helt naturlig, sier Hamer.

I en pressemelding uttaler han:

– Med Frio på laget har vi fått en ambisiøs eier som deler vår visjon og strategiske mål, og gir oss et veldig godt utgangspunkt for å vokse videre. Vi vil få tilgang til nye markeder og utvikle selskapet, noe som kommer både kundene og leverandørene våre til gode. Sammen skal vi sørge for å utvikle bærekraftige produkter av høyere kvalitet. Med vår teknologi og sterke merkevarer skal vi sette et enda tydeligere preg på verdens vinskapmarked.

Ifølge pressemeldingen befester Frio Group med kjøpet sin posisjon som Europas ledende vinskapprodusent, samtidig som de styrker posisjonen i Norden. Det skal være Frio Group som tok initiativ til transaksjonen.

– Dette er et nytt og viktig steg for oss. Temptech-teamet og vi i Frio deler visjonen om å styrke vår posisjon som det ledende selskapet i det europeiske vinskapmarkedet, gjennom våre anerkjente merkevarer og innovasjonsevne. Med dette oppkjøpet kan vi satse ytterligere i det skandinaviske markedet innen vinskapkategorier vi tidligere ikke har vært til stede i, sier administrerende direktør Didier Grychta i Frio Group pressemeldingen.

Temptech holder til rett utenfor Tønsberg. Nå utvider de til nabobygget. Foto: Jan Røsholm

Sammen med Xavier Dubreuil skal han lede det nye selskapet, som etter oppkjøpet vil ha 100 ansatte og en omsetning på 75 millioner euro. Med støtte fra Azulis Capital, som har vært selskapets største aksjonærer siden 2019, i tillegg til BNP Paribas Developpément og Arkéa Capital, sikter Frio Group mot å styrke posisjonen i Europa, og samtidig i nye markeder som USA og Japan, heter det.

40.000 skap i året

– Denne transaksjonen er et resultat av to selskap som ønsker å jobbe sammen. Vi er glade og stolte av at Didier Grychta og Xavier Dubreuil ønsker å utvikle Frio videre og at Temptechs aksjonærer blir med på dette, sier Julien Hess, partner i Azulis Capital.

Temptech selger også lagringsskap. Servicesjef Thor Ingar Horn viser frem en modell med dobbelt dør. Utsalgspris kr. 49.900 kroner. Foto: Jan Røsholm

Ifølge pressemeldingen er Temptech en dominerende aktør i det skandinaviske markedet, med et salg på 40.000 vinskap i året. Selskapet har 2.000 distributører i Norge, Sverige, Danmark og Finland, samt 15 andre land.

Christoffer Hamer har tidligere sagt til fagbladet Elektronikkbransjen at forretningsideen var å tilby gode og egenutviklede produkter, ikke bare OEM-produkter de satte varemerket sitt på. Etter først å ha forsøkt seg med varmepumper og isbitmaskiner, kom vinskapene inn i sortimentet, litt tilfeldig, skal vi tro en artikkel fra 2015.

– Vi tok inn vinskap til oss selv, og hadde noen ekstra vi la ut for salg på nettsidene våre. Det kom så mange henvendelser på disse, at vi bestemte oss for å satse på kategorien – med en målsetning om å bli størst og best. Det finnes mange fabrikker i Kina som lager vinskap, og vi fant ut at vi måtte skille oss ut og lage bedre produkter enn alle andre. Derfor har vi byttet ut alt av kompressorer, fordampere og innmat. Vi kjøper disse fra de beste produsentene, og sender dem til fabrikkene vi benytter i Kina, sa Hamer til fagbladet Elektronikkbransjen den gangen.

Selskapet omsatte i 2021 for over 155 millioner kroner, og har ifølge en artikkel i Dagens Næringsliv femdoblet omsetningen på fire år.

Her heter det også at to lokale investorer for fire år siden kom inn på eiersiden i tillegg til de fire gründerne, og at Anthon Lauritz Zeiner gjennom Zeiner Invest er den største enkelteieren.

Alle blir med på reisen videre

– Vi reinvesterer deler av oppgjøret i det franske holdingselskapet, så alle blir med på reisen videre, sier Zeiner til Dagens Næringsliv.

Powered by Labrador CMS