Philips AquaTrio 9000, for våt og tørr rengjøring av gulv, ble lansert sommeren 2022. Foto: Philips

VERSUNI NYTT PHILIPS-SELSKAP

Philips Domestic Appliances har endret navn til Versuni. Selskapet skal fortsatt selge husholdningsapparater under varemerket Philips.

Publisert

Siden 2021 har Philips Domestic Appliances vært eid av det globale investeringsselskapet Hillhouse Investment. Selv om selskapets navn og visuelle profil nå endres, vil de gjennom sin lisensavtale med Royal Philips fortsatt bruke varemerket Philips, samt Saeco, Gaggia og Philips Walita, på sine produkter og tjenester. Avtalene med varemerkene Preethi, L'OR Barista og Senseo videreføres.

Administrerende direktør Henk S. de Jong i Versuni. Foto: Philips

Som Versuni vil vi styrke vår posisjon som markedsleder

– Versuni er starten på et nytt kapittel, etter at vi ble et selvstendig selskap. Vi skal fortsatt levere de best mulige løsningene for våre kunder, der vi begeistrer med innovasjoner som gjør livet hjemme bedre, enklere og sunnere. Som Versuni vil vi styrke vår posisjon som markedsleder, der vi stadig utforsker nye muligheter, sier administrerende direktør Henk S. de Jong i en pressemelding.

Universum/universal

Han ledet også Philips Domestic Appliances, og i pressemeldingen heter det at selskapets oppgave er å gjøre hus til hjem. Navnet Versuni er en vri på ordet universum; et hjem handler om å ha et sted man virkelig kan kalle sitt eget, i kombinasjon med ordet universal; uansett hvor man bor, har man behov for et hjem.

Det globale investeringsfirmaet Hillhouse Capital ønsker ifølge pressemeldingen å gi selskap muligheten til å oppnå langsiktig og bærekraftig vekst, ikke minst gjennom digital innovasjon. Det nye selskapsnavnet Versuni blir implementert over hele verden i løpet av 2023, med en ny og tydelig visuell identitet, heter det.

4,4 mrd euro

Avtalen mellom Royal Philips og Hillhouse Capital, som ble inngått i mars 2021, har en totalverdi på rundt 4,4 milliarder euro som følge av en 15-årig merkelisensavtale, med årlige betalinger som representerer en estimert netto nåverdi på omtrent 0,7 milliarder euro.

Versuni har ifølge pressemeldingen som mål å utvikle, designe og levere premiumprodukter som fremmer følelsen av hjem, og samtidig gjenspeiler selskapets forpliktelse til bærekraft.

Versuni har hovedkontor i Nederland, og er representert i mer enn 100 land. Selskapet har over 900 patenter, og en produktportefølje innen kjøkkenapparater, kaffe og klima, samt tøy- og gulvpleie.

Powered by Labrador CMS