SMÅELEKTRISK REDDER HVITEVARENE

Kenwood Go. Foto: Kenwood

Salget av elektriske husholdningsapparater har en svak økning, takket være godt salg av de småelektriske produktene.

Publisert Sist oppdatert

Det ble i 2024 ble omsatt elektriske husholdningsapparater for 11,49 milliarder kroner, som er en økning på 0,7 prosent fra 2023.

– Dette er en positiv utvikling, etter at vi 2023 og 2022 så en nedgang på henholdsvis 4,6 og 9,6 prosent målt i verdi, sier Jan Røsholm.

Han er administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, som utarbeider salgsstatistikken for forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater.

 

Mer og billigere smått

Dette er en positiv utvikling, etter at vi 2023 og 2022 så en nedgang på henholdsvis 4,6 og 9,6 prosent

Det er de småelektriske produktene som sørger for den positive utviklingen i kategorien. Disse hadde en økning på ni prosent, fra 3,4 milliarder i 2023 til 3,7 milliarder kroner i 2024. I antall var økningen 14,8 prosent, til 3,1 millioner solgte produkter, noe som i 2024 gir en snittpris på snaut 1.200 kroner.

Philips Airfryer 3000 Series DualBasket. Foto: Versuni

– Den største veksten ser vi innen kjøkkenutstyr, der det i 2024 ble solgt snaut 1,5 millioner produkter, en økning på 27,3 prosent fra 2023. Her utgjør kaffemaskiner og -traktere en stor gruppe, med 122.000 traktere, 74.000 kapsel- og putemaskiner, og 38.000 espressomaskiner. Sistnevnte økte med 27 prosent, mens de to andre økte med 18 og 17 prosent, sier Røsholm.

 

Størst vekst på kjøkkenet

Produktene med den største veksten på kjøkkenet, var oppskjærsmaskiner, stavmiksere, kakejern og smørbrødgriller, som økte 100, 99, 82 og 70 prosent, til 8.000, 163.000, 11.000 og 92.000 solgte produkter.

– Håndmiksere, blendere, matprosessorer og kjøkkenmaskiner økte også, med 46, 36, 25 og 14 prosent. Inkludert stavmikserne ble det solgt 532.000 av disse produktene, i tråd med helsetrenden der folk ønsker å lage maten fra bunnen av, sier Røsholm.

Når det gjelder luftfrityr, eller airfryere, gikk salget av disse ned 14 prosent i 2024.

– Dette var en av vinnerne i 2023, med 84.000 solgte maskiner. I 2024 var tallet 72.000 maskiner, som nesten er på nivå med de 74.000 som ble solgt i 2022, og flere enn de 68.000 som ble solgt i 2021, sier Røsholm.

 

Flere elektriske tannbørster

Etter en nedgang på 20 prosent i 2023, øker igjen støvsugersalget med 18 prosent i 2024

Innen personlig pleie er elektriske tannbørster den største produktgruppen, med 240.000 solgte enheter og en økning på 19 prosent i 2024.

– Mens barbermaskiner har en nedgang på ett prosentpoeng, til 114.000, øker produkter for hårfjerning med 31 prosent, til 34.000 enheter, sier Røsholm.

Etter en nedgang på 20 prosent i 2023, øker igjen støvsugersalget med 18 prosent i 2024, til 455.000 stykk. Robotstøvsugere står for 23 prosent av markedet målt i antall, opp tre prosent fra i 2023, mens stangstøvsugere utgjør 33 prosent, ned to prosent.

– De tradisjonelle posestøvsugerne med ledning utgjør fortsatt den største undergruppen med 44 prosent, ett prosentpoeng ned fra 2023, sier Røsholm.

 

Dyrere hvitevarer

Mens snittprisene for de småelektriske produktene gikk ned i 2024, var de økende for de store hvitevarene. Her var det i 2024 en nedgang i verdi på tre prosent, til 7,8 milliarder kroner, mens antall solgte produkter gikk ned med 2,8 prosent.

Electrolux side-byside. Foto: Electrolux

– Aktiviteten innen nybygg av boliger var den laveste på mange år, og dette påvirker også hvitevaresalget, sier Røsholm.

Unntakene er amerikanske kjøleskap, toppmatede vaskemaskiner, tørketromler og mikrobølgeovner, som alle økte i 2024 sammenlignet med året før, med 11, 36, 19 og 6 prosent.

 

Kaldt kjølner

– Hvitevarene som selger mest, er innbyggingsprodukter og frontmatede vaskemaskiner, med 215.000 og 197.000 produkter. Førstnevnte har en nedgang på 7 prosent, mens salget av vaskemaskinene er det samme som i 2023, sier Røsholm.

Totalt ble det i 2024 solgt 1,18 millioner hvitevarer, med en snittpris på drøyt 6.600 kroner.

– Størst nedgang så vi på frittstående gulvkomfyrer, som gikk ned 17 prosent til 55.000 enheter. Også de kalde produktene, med frysebokser, kombiskap og fryseskap, hadde en nedgang, med henholdsvis 12, 11 og 4 prosent, til totalt 161.000 produkter, sier Røsholm.

 

Powered by Labrador CMS